16 lipca amerykańska sonda „Dawn” stała się satelitą planetoidy Westa krążącej w głównym pasie planetoid między orbitami MarsaJowisza.

Badania potrwają około roku. W lipcu 2012 roku „Dawn” wyruszy w podróż w kierunku kolejnego celu – planetoidy Ceres. Obserwacje prowadzone w tym rejonie Układu Słonecznego pozwolą na odczytanie najdawniejszych rozdziałów jego historii. Staną się również wsparciem dla ewentualnych, przyszłych misji załogowych.

Świętujemy dziś osiągnięcie kamienia milowego, którym stało się wejście na orbitę wokół planetoidy” – powiedział Charles Bolden, dyrektor NASA. „Badania jakie przeprowadzi sonda staną się dla nauki wielkim krokiem naprzód i wskażą cele, ku którym w przyszłości podążą ludzie. Prezydent Obama podał rok 2025 jako czas, gdy astronauci wyruszą ku planetoidom. Dawn zbiera informacje, które to umożliwią„.

Sonda przekazała informacje potwierdzające wejście na orbitę wokół Westy, lecz dokładny czas kiedy to się stało jest wciąż nieznany. Zależy on od masy planetoidy, a jej wartość była dotąd znana z niewielką dokładnością. Kiedy jednak „Dawn” znalazł się na orbicie, możliwe stanie się jej precyzyjniejsze określenie.

Zdjęcie planetoidy Westa wykonane 9 lipca 2011 roku przez amerykańską sondę „Dawn” z odległości około 41 tysięcy kilometrów. Jeden piksel na fotografii odpowiada około 3,8 kilometra.

„Dawn” wystartował z Ziemi 27 września 2007 roku.