23 września około 8:00 Księżyc minie w odległości 5 stopni kątowych świecącego w Raku Marsa. Obserwacje złączenia prowadzić należy przed wschodem Słońca, kilka godzin wcześniej. Także w piątek (o 11:06) rozpocznie się astronomiczna jesień.

Oba ciała niebieskie ukażą się nad horyzontem około 1:00 i do świtu wznosić się będą coraz wyżej. Około 5:00 proponujemy spojrzeć ponad wschodni widnokrąg.

Planetę i Srebrny Glob odnajdziemy na wysokości około 25 stopni. Faza Księżyca wyniesie 25%, a jego odległość od Ziemi – 377 tysięcy kilometrów. Marsa z odległości 279 milionów kilometrów widzimy jako „gwiazdkę o jasności +1,3 magnitudo.

Zachęcamy do porannych obserwacji!

Jesień w Beskidzie Żywieckim

Pełnia jesieni (21 października 2007) w Beskidzie Żywieckim w okolicach Romanki. Jeszcze żółto i pomarańczowo, ale już gdzieniegdzie biało.

Tego samego dnia (w piątek) o 11:06 Słońce wejdzie w znak Wagi i rozpocznie się astronomiczna jesień. Za kilka dni noce znowu będą dłuższe niż dnie, a nasze lasy staną się kolorowe. Początek astronomicznej jesieni „zaplanowano” na 22 grudnia.