Rozpoczęto prace nad cyfryzacją antycznych ksiąg Biblioteki Watykańskiej. Współcześni kopiści zdecydowali, że najlepszą techniką do tego celu będzie format używany przez agencje kosmiczne, do zapisu danych z misji astronomicznych.

W latach siedemdziesiątych naukowcy z NASAESA opracowali format FITS (Flexible Image Transport System). Ta informatyczna technologia miała swoje korzenie w radioastronomii. Obecnie format ten jest używany w wielu misjach naukowych związanych z astronomią. „Jeżeli masz narzędzie, które potrafi dzisiaj czytać format FITS, to możesz przeglądać też pliki FITS, które mają 20 lat” – powiedział Pedro Osuna – główny archiwista ESA, „one zawsze zachowują wsteczną kompatybilność.” Misje, które wykorzystują ten format zapisu danych to np: Kosmiczne Obserwatorium Herschela, Integral, XMM-Newton, SOHO, Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Biblioteka potrzebowała systemu na zeskanowanie delikatnych, starych manuskryptów oraz zapisanie ich do postaci elektronicznej. Przeglądanie cyfrowej wersji ksiąg nie niszczy papierowego nośnika. W ten sposób znacznie wydłuży się możliwość studiowania starożytnych ksiąg przez następne pokolenia. Główny archiwista z Biblioteki Watykańskiej wybrał format FITS, gdyż jest on długowieczny i otwarty, tzn. nie związany z żadną komercyjną organizacją.

Andrzej Żukowski