Zakończyły się zawody krajowej LV Olimpiady Astronomicznej. To elitarne zawody dla uczniów szkół średnich, w których trzeba wykazać się wiedzą astronomiczną, daleko wykraczającą ponad zwykły poziom szkolny. Liczą się również zdolności praktyczne, czyli znajomość gwiaździstego nieba czy umiejętne posługiwanie się teleskopami.

Filip Ficek, zwycięzca LV Olimpiady Astronomicznej w trakcie rozwiązywania zadań.

Olimpiada Astronomiczna to jedna z najstarszych tego typu inicjatyw w Polsce i na świecie. Laureatami dotychczasowych edycji było wielu wybitnych polskich astronomów światowego formatu. Od początku rozgrywania Olimpiady tajniki astronomii mogło poznać kilka tysięcy polskich uczniów. Merytoryczną opiekę nad zawodami sprawuje Komitet Główny Olimpiady pod przewodnictwem prof. dr hab. Jerzego Kreinera z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Uroczystość ogłoszenia i wręczenia nagród. Na zdjęciu Kacper Bucki.

Zawody finałowe rozgrywano od piątku do niedzieli w Planetarium Śląskim w Chorzowie. Uczestnicy rozwiązywali 4 zadnia teoretyczne, zadanie obserwacyjne pod prawdziwym niebem oraz zadanie pod sztucznym niebem planetarium. Do tegorocznych finałów zakwalifikowało się 25 uczestników z całej polski w tym 6 dziewcząt.

Tytuł laureata uzyskali:

1. Filip Ficek (zwycięzca Olimpiady) z V LO w Krakowie

2. Kacper Bucki z PZ nr 11 SO w Kętach

3. Jakub Klecki z I LO w Łodzi

4. Aleksandra Hamanowicz z ZS UMK w Toruniu

5. Przemysław Kuta z I LO w Tarnowie.

Laureaci LV Olimpiady Astronomicznej. Od lewej strony: Filip Ficek, Jakub Klencki, Aleksandra Hamanowicz, Kacper Bucki, Przemysław Kuta.

Uczniowie Ci będą stanowić Reprezentację Polski na zawodach Międzynarodowej Olimpiady Astronomii i Astrofizyki, jakie w sierpniu zostaną rozegrane w Brazylii.

Sponsorami Olimpiady są m. in. MEN, Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz śląskie władze samorządowe.

Planetarium, Obserwatorium, Pomnik

Planetarium Śląskie (duża kopuła), Obserwatorium (mała kopuła z lewej strony), a przed nimi pomnik Mikołaja Kopernika. Wszystko w Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Pod koniec zimy każdego roku odbywa się tu finał Olimpiady Astronomicznej.

Zapraszamy również do przeczytania Finał LV Olimpiady Astronomicznej„>relacji uczestników finału tegorocznej Olimpiady.