Astronomiczna zima rozpocznie się 21 grudnia o 12:12. Piątek będzie najkrótszym dniem roku. A trzy doby później Święty Mikołaj przyniesie grzecznym miłośnikom astronomii lornetki, teleskopy i atlasy nieba.

21 grudnia Słońce wzejdzie o 7:47, a zajdzie o 15:34 (obliczenia wykonano dla Łodzi).

Dni będą się teraz stopniowo wydłużać, a noce – skracać. Ich długości zrównają się kilka dni przed pierwszym dniem wiosny, która rozpocznie się 20 marca 2013 roku o 12:03.

Święty Mikołaj i Grzeczne Dziecko

Gdzieś w Polsce autor tekstu znalazł taką wlepkę. Nie powie gdzie, bo jeszcze ją jakiś zawistny niegrzeczniuch zniszczy.

A co będzie pierwszą gwiazdką w Wigilię Bożego Narodzenia?

Rozglądając się po niebie godzinę po zachodzie Słońca (czyli około 16:30 w centralnej Polsce), najłatwiej dostrzec będzie można… Jowisza świecącego około 20 stopni nad wschodnim horyzontem, w gwiazdozbiorze Byka.

15 stopni od planety (w prawo i nieco wyżej) odnajdziemy Księżyc w fazie 88 procent. Srebrny Glob przebywa wśród gwiazd konstelacji Barana.

A co z „prawdziwymi” gwiazdami?

Ich układ w każdy wigilijny wieczór jest podobny. 24 grudnia 45 stopni nad zachodnim horyzontem widzimy Wegę, najjaśniejszy obiekt Lutni, a 20 stopni wyżej – Deneba w Łąbędziu. Po przeciwnej stronie nieba, 30 stopni nad północno-wschodnim widnokręgiem, świeci Kapella, alfa Woźnicy.

Życzymy Wesołych Świąt!