Naukowcy odkryli dwie egzoplanety w NGC 6811.

Mająca ok. 1 mld lat NGC 6811 to położona w odległości ok. 3 tysięcy lat świetlnych gromada otwarta w gwiazdozbiorze Łabędzia. Naukowcy z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), analizujący dane zebrane przez misję Kepler, ogłosili odkrycie dwóch mniejszych od Neptuna egzoplanet właśnie w tej gromadzie.

Co ciekawe, odkrycie zostało dokonane metodą obserwacji tranzytów. Kepler-66b i Kepler-67b, bo takie oznaczenia otrzymały nowoodkryte obiekty, są pierwszymi dwiema planetami położonymi w gromadzie otwartej, które zostały wykryte tą metodą i jednocześnie najmniejszymi planetami do tej pory odkrytymi w gromadach otwartych w ogóle.

Dla porównania, z dotychczas znanych blisko dziewięciuset egzoplanet tylko cztery są położone w gromadach otwartych (wszystkie z nich to gazowe olbrzymy). Wykrycie kolejnych dwóch pozwala sądzić, że pomimo odmiennych warunków panujących w gromadach otwartych częstotliwość występowania egzoplanet nie odbiega od przyjętej dla pojedynczych systemów gwiezdnych.

Tomasz Banyś