Międzynarodowy zespół badaczy kierowany przez Adama Krausa z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin (USA) odkrył trzy nowe planety pozasłoneczne. Są to kolejne egzoplanety wykryte metodą obserwacji bezpośredniej.

Chociaż planet pozasłonecznych znamy już ponad tysiąc i liczba ta systematycznie rośnie, ciała odkryte przy pomocy metody wizualnej wciąż należą do rzadkości. O ostatnim odkryciu tego typu – HD 95086 b – pisaliśmy w czerwcu b.r. (HD 95086 b: Najlżejsza egzoplaneta wykryta metodą wizualną„>tutaj).

Astronomowie, korzystający z 10-metrowego teleskopu Keck-II na Hawajach, przeprowadzili obserwacje 18 systemów, z czego w 13 systemach zidentyfikowano do tej pory dodatkowe składniki, a w 5 ich występowanie było stosunkowo prawdopodobne. Program obserwacyjny trwał w latach 2007-2013. Dane poddano w zasadzie standardowej redukcji, jednak odpowiedni dobór celów badawczych przyniósł efekty w postaci bardzo ciekawych odkryć.

FW Tau AB to ciasny układ podwójny (sumarycznego typu M4) położony w gwiazdozbiorze Byka w odległości cca. 470 lat świetlnych od Ziemi. Masa każdego ze składników szacowana jest na ok. 0,3 mas Słońca. Wiek układu szacuje się na 1,8 mln lat. Swego czasu sugerowano, że w układzie znajduje się małomasywny dysk materii, jednakże wyniki obserwacyjne wydają się temu przeczyć. FW Tau AB b ma masę szacowaną na 10 mas Jowisza, a temperatura jej powierzchni wynosi ok. 1700 stopni Celsjusza.

ROX 42 to układ dwóch gwiazd (sumarycznego typu M0), znajdujący się w gwiazdozbiorze Wężownika. Masę składników układu szacuje się na 0,89 i 0,36 mas Słońca, a jego wiek na 6,8 mln lat. W układzie nie stwierdzono szczególnych zagęszczeń materii międzygwiezdnej. Masę ROXs 42B b szacuje się również na 10 mas Jowisza, a temperaturę jej powierzchni na 1900 stopni Celsjusza.

ROXs 12 to gwiazda typu M0 również znajdująca się w gwiazdozbiorze Wężownika. W odróżnieniu od opisywanych wyżej układów posiada najprawdopodobniej dość gęsty dysk protoplanetarny. Masa ROXs 12 szacowana jest na 0,87 mas Słońca, a wiek układu na ok. 7,6 mln lat. Z racji obecności dysku nie dziwi, że masę składnika planetarnego szacuje się na 16 mas Jowisza, stąd też niewykluczone, że jest to w istocie brązowy karzeł.

Tomasz Banyś