WISE (Wide-Field Infrared Survey Explorer) – pracujący w zakresie podczerwieni teleskop kosmiczny należący do NASA – nie znalazł żadnych dowodów na istnienie hipotetycznego ciała niebieskiego w naszym systemie słonecznym powszechnie nazywanego Planetą X. Zgodnie z teoriami ten duży, ale niewidoczny obiekt, nazywany także Nemesis lub Tyche, miałby znajdować się poza orbitą Plutona. Jednak ostatnie badania, obejmujące całe niebo, wykonane przez WISE w podczerwieni nie odnalazły żadnego obiektu rozmiarów Saturna ani większych w odległości 10000 j.a. i żadnych obiektów rozmiarów Jowisza na dystansie 26000 j.a.

Jednak badania WISE nie pozostają bezowocne. Przy pomocy teleskopu odkryto kilka tysięcy nowych mieszkańców naszego podwórka. Dowiedziono istnienia licznych sąsiadujących systemów gwiazdowych znajdujących się poza naszym Układem Słonecznym. W odległości nieprzekraczającej 500 lat świetlnych od Słońca znajduje się 3525 gwiazd i brązowych karłów.

Jak mówi Davy Kirkpatrick z Centrum Analizy Promieniowania Podczerwonego NASA w Instytucie Technologii w Kalifornii, znaleziono obiekty, które były do tej pory pominięte. Niektóre z tych 3525 obiektów pokrywają się z listą stworzoną przez Luhmana, który skatalogował 762 ciał niebieskich.

Misja WISE działała od 2010 roku do początku roku 2011. Wykonano dwa skany nieba z sześciomiesięczną przerwą między nimi. Zrobiono zdjęcia blisko 750 milionów planetoid, gwiazd i galaktyk. W listopadzie NASA udostępniła dane z programu AIIWISE, który teraz umożliwia astronomom porównywanie dwóch pełnych przeglądów nieba w poszukiwaniu ruchomych obiektów.

Ogólnie rzecz biorąc, im mocniej obiekt w WISE wydaje się poruszać, tym bliżej się znajduje. Podobny efekt można zaobserwować w przypadku dwóch samolotów lecących z tą samą prędkością, ale na różnych wysokościach. Ten lecący wyżej, obserwowany z powierzchni Ziemi, będzie sprawiał wrażenie, że ma mniejszą prędkość.

Naukowcy pracujący przy katalogu danych WISE odkrywają i badają także niektóre bliższe gwiazdy. Badania obejmują gwiazdę znajdującą się w odległości około 20 lat świetlnych w Gwiazdozbiorze Węgielnicy oraz parę brązowych karłów tylko 6,5 roku świetlnego od nas, czyli najbliższy system gwiazdowy odkryty w ciągu ostatnich miej więcej stu lat.

Pomimo tych osiągnięć WISE i ogromnej liczby nowoodkrytych obiektów, Planeta X wciąż się nie pojawiła. Poprzednie spekulacje o tej hipotetycznej planecie częściowo opierały się na badaniach geologicznych, które sugerowały, że może mieć ona jakiś związek z masowym wymieraniem. Duża planeta albo mała gwiazda ukryta w najbardziej oddalonym obszarze objętym przez Układ Słoneczny może okresowo przelatywać przez pas komet, wysyłając je w kierunku naszej planety. Teoria ta została jednak obalona jeszcze przed rozpoczęciem badań za pomocą WISE. Inne teorie opierające się na nieregularnych orbitach komet, również postulujące istnienie Planety X, zostały obalone przez WISE.

Oba skany nieba stworzone przez WISE dostarczyły wiele informacji, jednak wiele obiektów wciąż czeka na odkrycie. WISE był w stanie hibernacji od ukończenia pierwotnej misji w 2011, jednak we wrześniu 2013 roku Niedawno reaktywowana sonda NEOWISE odkryła swoją pierwszą planetoidę„>został aktywowany jako NEOWISE. Ma on wspierać NASA w próbach odnalezienia i zidentyfikowania obiektów stwarzających potencjalne zagrożenia dla Ziemi. NEOWISE będzie także charakteryzował wcześniej już znane planetoidy i komety w celu lepszego zrozumienia ich rozmiarów i składów.

Weronika Łajewska