Misja Rosetta po 10 latach podróży dotarła do celu i spotkała się dzisiaj z kometą 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Po szeregu manewrów wykonywanych między 7 maja a 6 sierpnia prędkość sondy względem komety spadła z 775 m/s do zaledwie 1 m/s. To jednak nie koniec przygody. Przed naukowcami czas intensywnej pracy nad nadpływającymi danymi i przygotowania do planowanego na listopad lądowania Philae na powierzchni jądra.

67P/C-G  2-6 sierpnia 2014 (NAVCAM)ESA

Animacja składa się ze 101 zdjęć wykonanych przy pomocy kamery nawigacyjnej misji Rosetta w drodze do komety 67P. Pierwsze zdjęcie zostało wykonane z odległości 832 km 1 sierpnia, ostatnie 6 sierpnia 2014 ze 110 km.     ESA/Rosetta/Navcam

Start Rosetty był początkowo Badacz komet – Rosetta – zostanie wystrzelony w 2003“>zaplanowany na styczeń 2003 roku, a jej celem miała być kometa 46P/Wirtanen. Niestety z powodu problemów z rakietą Ariane 5 początek misji musiał być przesunięty. W maju 2003 jako nowy cel podano kometę 67P, a sonda ostatecznie Rosetta poleciała“>rozpoczęła wędrówkę w marcu 2004.

67P/C-G 2 sierpnia 2014 (OSIRIS) (1)ESA

Zdjęcie komety 67P wykonano kamerą wąskiego kąta instrumentu OSIRIS 3 sierpnia 2014 z odległości około 285 km. Rozdzielczość obrazu to około 5,3 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Pięć wycieczek dookoła Słońca, trzy przeloty koło Ziemi, jeden koło Marsa, spotkanie z dwiema planetoidami i pobudka z niemal trzyletniej hibernacji to atrakcje które Rosetta ma już za sobą. Przed nią badanie komy i warkocza komety oraz wyznaczenie dobrego miejsca do lądowania dla Philae. Lądownik ma się znaleźć na powierzchni jądra 11 listopada.

67P/C-G 2 sierpnia 2014 (OSIRIS) (2)ESA

Zdjęcie komety 67P wykonano kamerą wąskiego kąta instrumentu OSIRIS na pokładzie misji Rosetta 3 sierpnia 2014 z odległości około 285 km. Jeden piksel to około 5,3 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Miesiąc temu Rosetta przysłała na Ziemię pierwsze zdjęcia, na których ledwo można było dojrzeć kształt jądra komety 67P. Przez ten miesiąc mogliśmy przyglądać się jak kometa rośnie w obiektywie pokładowych instrumentów, zadziwiając nas coraz to nowymi detalami. Poniżej przedstawiamy zdjęcia z dzisiejszego spotkania.

67P/C-G 6 sierpnia 2014 (OSIRIS) (2)

Na zdjęciu komety 67P wykonanym przez Rosettę 6 sierpnia 2014 ze 130 km widać wyraźnie zarówno ogólną rzeźbę terenu jak i duże kamienie na powierzchni, szczeliny czy klify. Jeden piksel odpowiada 2,4 m na komecie.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

67P/C-G 6 sierpnia 2014 (OSIRIS) (1)ESA

Na zdjęciu widać “głowę” komety 67P rzucającą cień na “tułów” po prawej. Fotografię wykonała sonda Rosetta z odległości 120 km, jeden piksel na zdjęciu to około 2,2 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Agata Rożek

Jako astronomka obecnie pracuję na University of Kent w Wielkiej Brytanii. Przygodę z astronomią zaczęłam od nauki obsługi Uniwersałów na obozach Almukantaratu. Obecnie obserwuję planetoidy zbliżające się do Ziemi, przy pomocy teleskopów ESO i radaru Arecibo.