Sonda NASA New Horizons rozpoczęła długo wyczekiwane spotkanie z Plutonem. Bliski przelot New Horizons obok Plutona będzie miał miejsce 14 lipca tego roku i do tego czasu naukowcy będą przeprowadzać manewry korygujące lot sondy oraz prowadzić pierwsze badania Plutona i jego okolic.

Sonda New Horizons wyruszyła z Ziemi w styczniu 2006. Po pokonaniu blisko 7,5 miliarda kilometrów wkrótce znajdzie się wewnątrz orbit pięciu znanych księżyców Plutona.

Aby dobrze ustalić czas najbliższego przelotu obok Plutona oraz skorygować lot sondy, naukowcy potrzebują informacji o dynamice układu Plutona. W tym celu został zaprojektowany aparat fotograficzny Long-Range Reconnaissance Imager (LORRI), dzięki któremu zostaną wykonane zdjęcia o wysokiej rozdzielczości. LORRI rozpocznie działanie w niedzielę 25 stycznia, a pierwsze manewry są przewidziane nie później niż na początku marca.

Podczas pierwszej fazy spotkania, która będzie trwać do wiosny, New Horizons rozpocznie badania okolic Plutona. Instrumenty badawcze będą między innymi wykonywać pomiary strumieni wysokoenergetycznych cząstek pochodzących ze Słońca, a na wiosnę aparaty fotograficzne i spektrometry na pokładzie sondy będą w stanie dostarczyć zdjęcia o rozdzielczości wyższej niż największe teleskopy na Ziemi, umożliwiając w ten sposób opracowanie dokładnych map powierzchni Plutona i jego księżyców.

Więcej informacji o New Horizons znajduje się na stronie NASA oraz na stronie misji.

Agata Senczyna