W Rzepienniku Biskupim (woj. małopolskie), w pobliżu Obserwatorium Astronomicznego Królowej Jadwigi, ma powstać pierwszy w Polsce analogowy habitat kosmiczny. Projekt umożliwi polskim naukowcom czynny udział w globalnym przedsięwzięciu jakim jest kolonizacja Księżyca.

Habitat jest to baza, w której będą przebywać przyszli kolonizatorzy. Posłuży ona jako platforma badawczo-naukowa, która umożliwi m.in. testowanie nowatorskich rozwiązań technologicznych, które będzie można potem wykorzystać w prawdziwej misji kosmicznej. Powstaje ona z inicjatywy 40 specjalistów z różnych dziedzin nauki.

Koordynator projektu – dr Jakub Mielczarek informuje o rozpoczęciu selekcji kandydatów, którzy już w sierpniu będą mieli możliwość spędzenia dwóch tygodni w nowej bazie. „Uczestnicy misji będą realizowali zgłoszone przez siebie projekty badawcze, wśród nich m.in. analizy spektometryczne pobranych przez łaziki próbek skał, czy dostosowywanie symulantów regolitu księżycowego na potrzeby uprawy roślin.”

analogowy habitat kosmiczny

Dzięki wsparciu finansowym możliwe jest wykonanie I etapu projektu.

Fundusze potrzebne do wybudowania i przeprowadzenia misji zbierane są na portalu Polak Potrafi. Obecnie uzbierano niezbędne środki do przeprowadzenia I etapu projektu. Już w czerwcu ma ruszyć budowa habitatu. Jednakże będzie to wersja minimum. Zebrane pieniądze zostaną wykorzystane jedynie do wzniesienia bazy. Wyposażenie ma zostać pokryte ze środków własnych.

Aby dowiedzieć się więcej o projekcie jak również wesprzeć go finansowo, zapraszamy na portal Polak Potrafi