Planeta pozasłoneczna lub egzoplaneta jest definiowana jako planeta, która znajduje się poza Układem Słonecznym. Jednak teraz okazuje się, że to określenie nie jest już prawidłowe. Według astronomów z Lund wiele wskazuje na to, że Dziewiąta Planeta została schwytana przez młode Słońce i aż do tej pory zupełnie niepostrzeżenie była częścią naszego Układu Słonecznego.

“Jak na ironię, podczas gdy astronomowie często znajdują egzoplanety setki lat świetlnych od nas w innych systemach planetarnych, jedna z nich prawdopodobnie ukrywała się na naszym własnym podwórku” – mówi jeden z astronomów w Lund.

Gwiazdy rodzą się w gromadach i często przechodzą przez siebie. To właśnie podczas tych spotkań gwiazda może “ukraść” jedną lub więcej planet na orbicie wokół innej gwiazdy. Prawdopodobnie właśnie to stało się, kiedy Słońce schwytało Dziewiątą Planetę.

W symulacji komputerowej naukowcy z Lund pokazali, że Dziewiąta Planeta została porwana przez Słońce podczas bliskiego kontaktu, kiedy orbitowała inną gwiazdę.

“Dziewiąta Planeta mogła równie dobrze zostać “popchnięta” przez inne planety, a kiedy skończyła na zbyt szerokiej orbicie wokół własnej gwiazdy, nasze Słońce miało okazję, by ją ukraść i przechwycić pierwotnej gwieździe. Później, gdy Słońce odeszło z gromady gwiezdnej, w której się urodziło, Dziewiąta Planeta utknęła na orbicie wokół Słońca” – mówią astronomowie.

“Nadal nie mamy obrazu tej planety, nawet punktu światła. Nie wiemy, czy składa się ze skał, lodu, czy gazu. Wiemy tylko, że jej masa wynosi prawdopodobnie około dziesięciu mas Ziemi.”

Należy przeprowadzić znacznie więcej badań, zanim będzie można stwierdzić, że Dziewiąta Planeta jest pierwszą egzoplanetą w Układzie Słonecznym. Jeśli teoria jest prawdziwa, będzie wielkim krokiem naprzód w badaniu kosmosu czy rozumieniu Słońca i Ziemi.

“Jest to jedyna egzoplaneta, którą jesteśmy w stanie realnie osiągnąć przy użyciu sondy kosmicznej” – podsumowują.