NGC 1222, widoczna na zdjęciu wykonanym przez Wide Field Camera 3 znajdującej się na wyposażeniu Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, to galaktyka o dość urozmaiconej historii. Została opisana jako swoisty przykład galaktyki zwanej galaktyką soczewkowatą.

Astronomowie uważają, że NGC 1222 jest w trakcie łączenia się z dwiema znacznie mniejszymi galaktykami karłowatymi, które przechodziły zbyt blisko niej aż doszło do kolizji. Prawdopodobnie właśnie to spotkanie galaktyk spowodowało intensywną działalność gwiazdotwórczą, dostarczając dużych ilości gazu, z których teraz powstają nowe gwiazdy.

Zazwyczaj tego rodzaju galaktyki przedstawiają raczej gładki wygląd na niebie i składają się głównie ze starych, czerwonawych gwiazd. Jednak NGC 1222 z pewnością nie jest typowym przedstawicielem swojej grupy. Obserwacje wykazują charakterystyczne cechy dla powstawania gwiazd na ogromną skalę. Ta gwałtowna aktywność spowodowana jest przez fakt, że NGC 1222 nie jest sama. W rzeczywistości zawiera trzy zwarte obszary, z których każdy wydaje się być centralnym jądrem galaktyki.

Ujęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a pozwala nam zobaczyć zadziwiającą ilość struktur w tej galaktyce, podkreślając jej barwną historię. Na gładkim tle starych gwiazd, które pierwotnie tworzyło galaktyką soczewkowatą, widzimy wyraźne ciemne włókna pyłu i jasne nitki gazu, oba związane z intensywną działalnością gwiazdotwórczą.

NGC 1222