Należący do NASA Mars Reconnaissance Orbiter pozostaje na orbicie czwartej planety od Słońca już od niemal 11 lat. Na pokładzie sondy znajduje się m.in High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) – kamera niezwykle wysokiej rozdzielczości, zdolna również do wykonywania zdjęć w podczerwieni. Chcąc ponownie skalibrować urządzenie, NASA (a dokładnie JPL) zwróciła je w kierunku Ziemi, by sfotografować naszą planetę wraz z jej naturalnym satelitą, które z perspektywy sondy znajdowały się wtedy w niewielkiej odległości kątowej od siebie. Oto efekt:

Ziemia i Księżyc – widok z orbity Marsa

Powyższa grafika powstała z połączenia dwóch ujęć wykonanych dwudziestego listopada 2016 roku, kiedy Mars znajdował się 205 milionów kilometrów od nas. Skala Ziemi do Księżyca została zachowana, w przeciwieństwie do ich jasności. Nasz naturalny satelita jest bowiem o wiele ciemniejszy i nie byłby widoczny na normalnie wykonanym zdjęciu. Na powierzchni Ziemi dostrzec możemy Antarktydę (biały obszar u dołu globu), Australię (zaczerwieniony kontynent na środku) oraz południowe obszary Azji. Nie udawajcie, że ten widok Was nie zachwyca…

Source :

JPL

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu Astronet.pl.