Gwiazdozbiór Andromedy to jedna z 88 obecnie uznawanych konstelacji. Sąsiadująca z Drogą Mleczną Galaktyka Andromedy bierze swoją nazwę właśnie od położenia w tym obszarze nieba, lecz nie jest to jedyna galaktyka, jaką możemy odnaleźć w całym gwiazdozbiorze!

Galaktyka spiralna w Andromedzie – lecz nie Galaktyka Andromedy!

Jedną z licznych galaktyk z gwiazdozbioru Andromedy jest NGC 7640, uwieczniona na powyższym zdjęciu. Biorąc pod uwagę jej kształt i budowę, została ona sklasyfikowana jako galaktyka spiralna z poprzeczką, tak samo jak nasza Droga Mleczna. Obiekty tego typu można rozpoznać po długich, spiralnych ramionach oraz charakterystycznym centralnym zagęszczeniu o wydłużonym kształcie. Na tym zdjęciu spiralna struktura galaktyki nie jest dobrze widoczna – wynika to z jej ustawienia w stosunku do Ziemi (a w tym przypadku do Teleskopu Hubble`a, za pomocą którego zostało wykonane zdjęcie). Tę galaktykę widzimy nieco „od boku”, przez co trudno dostrzec jej spiralne ramiona.

Obserwacje wskazują na to, że NGC 7640 nosi ślady oddziaływań z innymi galaktykami. Ze względu na swoją dużą masę, galaktyki często oddziałują pomiędzy sobą poprzez grawitację. Czasami skutki takich interakcji są mało odczuwalne, a czasem są znacznie bardziej dramatyczne: mogą prowadzić nawet do zderzeń dwóch lub więcej obiektów, które z czasem łączą się w jedną, większą galaktykę. Poznanie historii galaktyk pomaga astronomom zrozumieć proces formowania takich obiektów oraz tworzących je gwiazd, a więc odgrywa ważną rolę w badaniu tego typu struktur.

Katarzyna Mikulska