Pan – mały księżyc krążący wokół Saturna

Krążące wokół Saturna księżyce to cała kolekcja różnorodnych światów: mniejsze, większe, o różnej budowie i wyglądzie. Na tym zdjęciu wykonanym przez sondę Cassini uchwycony został jeden z najmniej odległych od planety satelitów, niewielki Pan.

Ten nietypowy księżyc krąży w przerwie Enckego w obrębie pierścienia A i przyczynia się do jej tworzenia. Tym razem przykuł jednak uwagę astronomów czymś innym: swoim niezwykłym kształtem. Pan jest jednym z licznych księżyców o zbyt małych rozmiarach, by zachować kulistą formę. Mimo to ma dość regularną budowę, z charakterystycznym grzbietem rozciągającym się wzdłuż równika. Nie jest to jedyny przypadek występowania takiej struktury – podobnym ukształtowaniem powierzchni cechują się też inne księżyce, jak na przykład Atlas. Nie jest jednak do końca jasne, w jaki sposób takie formacje się kształtują.

Nowe, wykonane z najmniejszej odległości zdjęcia Pana pomogą astronomom lepiej zrozumieć kształt i budowę geologiczną tego drobnego księżyca. Sonda Cassini u schyłku swojej misji po raz kolejny zadziwia i zachwyca swoimi odkryciami!

Katarzyna Mikulska