Gromada Westerlund 1 jest dość nietypowym miejscem…

Gromada otwarta uchwycona na tym zdjęciu przez Teleskop Hubble`a, choć zachwyca swoim pięknem, zdaje się być zwykłym, niczym nie wyróżniającym się skupiskiem gwiazd. Jednak i tym razem pozory mylą: przedstawiamy Państwu supergromadę Westerlund 1, siedzibę gwiezdnych gigantów.

Nazwana od nazwiska swojego odkrywcy, położona w odległości zaledwie 15 tysięcy lat świetlnych od nas, gromada Westerlund1 jest skupiskiem wielkich gwiazd, jednych z największych dotąd poznanych. Badając i klasyfikując poszczególne z nich, astronomowie natrafili na prawdziwego giganta. Ta ogromna gwiazda, oznaczana jako Westerlund 1-26, jest uznawana za czerwonego nadolbrzyma i ma średnicę ponad 1500 razy większą od Słońca! Gdybyśmy umieścili ją w środku Układu Słonecznego, obejmowałaby obszar sięgający poza orbitę Jowisza!

Gwiazdy z tej gromady powstawały w podobnych warunkach, co oznacza, że powinny mieć podobny wiek i skład. Sama gromada jest stosunkowo młoda: 3 miliony lat w astronomicznej skali to bardzo niewiele. W porównaniu do świecącego od prawie 5 miliardów lat Słońca takie gwiazdy zdają się być kosmicznymi niemowlętami.

Katarzyna Mikulska