NGC 2500 to galaktyka spiralna z poprzeczką, lecz jej budowa nie jest aż tak regularna

Odkryta ponad 200 lat temu przez brytyjskiego astronoma Williama Herschela galaktyka NGC 2500 znajduje się około 30 milionów lat świetlnych od nas. Aby podkreślić polski akcent zaznaczamy, że leży ona w gwiazdozbiorze Rysia, który został wprowadzony na niebo przez astronoma z Gdańska, Jana Heweliusza. Jest to konstelacja, którą dość trudno odnaleźć, ponieważ nie ma w niej szczególnie jasnych gwiazd. Wygląda ona raczej jak puste miejsce pomiędzy dwoma charakterystycznymi gwiazdozbiorami: Woźnicą i Wielką Niedźwiedzicą.

Jak widać na tym zdjęciu, wykonanym za pomocą Teleskopu Hubble`a, NGC 2500 może być zaliczana do galaktyk spiralnych z poprzeczką. Wyróżniają się one postrzępionymi, spiralnymi ramionami rozciągającymi się z jasnego, wydłużonego jądra.

Galaktyki spiralne z poprzeczką występują częściej, niż początkowo przypuszczano. W chwili obecnej szacuje się, że około dwie trzecie galaktyk spiralnych, włączając w to również Drogę Mleczną, ma w swoim centrum wydłużone, jasne skupisko gwiazd. Te struktury są z kolei uważane za miejsca, w których tworzą się młode gwiazdy. Wewnątrz galaktyki widocznej na zdjęciu procesy gwiazdotwórcze zachodzą dość nierównomiernie. W widocznej u góry zdjęcia części galaktyki znajduje się znacznie więcej regionów gwiazdotwórczych niż w części dolnej, na co wskazuje występowanie w tamtym miejscu licznych jasnych obszarów.

Galaktyka NGC 2500 jest „bliska” naszej Drodze Mlecznej nie tylko ze względu na wygląd, lecz również dosłownie – należy ona do tak zwanej Grupy Lokalnej. Jest to grupa około 50 galaktyk utrzymywanych luźno jako jedna całość przez siłę grawitacji. Są do niej zaliczane również: Galaktyka Andromedy, Galaktyka Trójkąta oraz wiele małych galaktyk satelitarnych Drogi Mlecznej.

Katarzyna Mikulska