Cassini pozostało jedynie osiem tygodni do zakończenia misji. Mimo to, efekty jej prac są coraz bardziej spektakularne. W ostatni poniedziałek, NASA opublikowała fotografię, uchwyconą przez wąskokątną kamerę sondy 13 kwietnia bieżącego roku. Możemy na niej dostrzec wydobywające się spod lodowej pokrywy Enceladusa (jednego z księżyców Saturna) dżety, mające swoje źródło w ukrytym pod powierzchnią oceanie.

Enceladus z odległości 502 tysięcy mil.

Według wcześniejszych badań, Enceladus wyrzuca mikroskopijne fragmenty lodu, na wysokość około 1500 kilometrów. Część z nich trafia później do pierścieni Saturna. Dżety zlokalizowane są na południowym biegunie księżyca i stanowią bezpośredni dowód na istnienie wody pod jego lodową skorupą, której grubość w tym miejscu wynosi około pięć tysięcy metrów. Więcej o badaniach gejzerów i całego Enceladusa możecie przeczytać w tym artykule.

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.