19 lipca bieżącego roku, instytut SETI ogłosił rozpoczęcie współpracy z projektem Unistellar. Zaowocuje to wprowadzeniem na rynek rewolucyjnego teleskopu, pod nazwą eVscope. Pozwoli on na uzyskanie niezrównanych i niedostępnych wcześniej dla zwykłych amatorów widoków i zdjęć obiektów w przestrzeni kosmicznej dzięki najnowocześniejszym naukowym rozwiązaniom.

Urządzenie wykorzystuje technologię tzw. wzmocnionej wizji i posiada trzy unikatowe funkcje, dawniej niespotykane w teleskopach masowej produkcji.

Wyniki obserwacji M27 (Mgławica Hantle), M51 (Galaktyka Wir) oraz M16 (Mgławica Orzeł) przy użyciu teleskopu Unistellar w Obserwatorium des Baronnies Provençales we Francji. Taki widok użytkownik może zobaczyć bezpośrednio w okularze, a uzyskane zdjęcie przechowywane będzie w wyznaczonej bazie danych w instytucie SETI.

WZMOCNIONA WIZJA pozwala na uzyskanie niezwykle ostrych, wyraźnych zdjęć nawet najciemniejszych obiektów na nieboskłonie, poprzez gromadzenie emitowanego przez nie światła w specjalnej kamerze, która następnie przesyła obraz do okularu. Technologia ta naśladuje możliwości jakie posiadają duże teleskopy zwierciadlane, zapewniając widoki wcześniej niedostępne dla amatorskiego sprzętu.

AUTOMATYCZNE WYSZUKIWANIE, wspomagane przez system GPS, pozwala na bardzo dokładne wycelowanie teleskopu na wybrany obiekt, bez wcześniejszego skomplikowanego wyrównywania i ustawiania. Dzięki temu, procedura śledzenia obiektów jest o wiele łatwiejsza. Zarówno eksperci jak i amatorzy mogą zaoszczędzić czas i spędzić go na obserwacjach, zawsze wiedząc na co dokładnie patrzą. Olbrzymia baza danych zawiera nie tylko współrzędne, ale i nazwy milionów ciał niebieskich.

TRYB WSPÓŁPRACY, czyli rewolucyjne i ekscytujące rozwiązanie, opracowane przez SETI. Pozwala ono użytkownikom z całego świata na udział we wspólnych wyzwaniach obserwacyjnych, mających na celu zebranie jak największej ilości danych, które następnie zostaną automatycznie wysyłane są do rąk naukowców i specjalistów w Dolinie Krzemowej. Społeczność wszystkich użytkowników uzyska następnie dostęp do praktycznie nieprzebranej ilości materiałów z tysięcy teleskopów, używanych w wielu rejonach Ziemi, o różnych datach i godzinach. Dzięki temu, poczynione mogą zostać kolejne odkrycia, które pomogą nam zrozumieć otaczający nas Wszechświat.

Dyrektor projektu Unistellar, Laurent Marfisi, stwierdza:

Klasyczne teleskopy są doskonałym narzędziem do obserwacji najbliższych nam planet w Układzie Słonecznym. Niestety, bardziej odległe i ciemniejsze obiekty to wyzwanie, któremu zazwyczaj nie są w stanie podołać. eVscope zrewolucjonizuje rynek amatorskiego sprzętu astronomicznego. Obiekty głębokiego nieba przedstawiane na zdjęciach w książkach i magazynach, będzie można teraz zobaczyć w czasie rzeczywistym. Nasz 4,5-calowy teleskop pozwoli na zobaczenie obiektów ciemniejszych niż Pluton! To tyle, ile oferują teleskopy z metrowym zwierciadłem!

Zaś Bill Diamond, dyrektor SETI, tak komentuje całą sprawę:

Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością współpracy z projektem Unistellar. Zaawansowana technologia trafi wreszcie w ręce amatorów nocnego nieba, przyczyniając się do dalszego rozwoju nauki. Zdjęcia wykonane przez wszystkie modele eVscope trafią do naszych ekspertów, którzy będą je na bieżąco analizować, za pomocą specjalnych algorytmów. Nowe odkrycia są na wyciągnięcie ręki!

Franck Marchis, starszy naukowiec w SETI oraz jeden z głównych ludzi odpowiadających za eVscope, nie kryje swojego zachwytu:

Teleskop Unistellar to niezwykle potężny instrument. Pozwoli na zdobycie nowych danych na temat supernowych, najbliższych nam asteroid i komet. Globalna sieć teleskopów rozprzestrzenionych po całym świecie to niebywała szansa na współpracę pomiędzy astronomami z wielu środowisk.  Ponadto, wszyscy obserwatorzy będą mogli wspólnie doświadczyć wszystkich zjawisk w czasie rzeczywistym.

Teleskop będzie dostępny już tej jesieni, kiedy rozpocznie się zbieranie funduszy na jego produkcję.

Prototyp eVscope został już dostarczony do placówki SETI, gdzie zostanie poddany zaawansowanym testom. Wszyscy zainteresowani będą mogli nabyć teleskop za mniej niż 1000 dolarów, w kampanii crowdfundingowej, która ruszy już za kilka miesięcy.

Dzięki zastosowaniu wzmocnionej wizji, czyli bezpośredniego połączenia kamery z okularem, eVscope to przełomowa koncepcja. Przemyślane połączenie optyki, elektroniki i nowoczesnych technologii, dzięki którym obserwacje astronomiczne staną się interaktywnym doświadczeniem. Projekt skierowany jest do prywatnych konsumentów, ale przykuł już uwagę takich organizacji jak ONERA (Francuska Agencja Kosmiczna) i Drone Imaging.

Na temat projektu wypowiedziała się również Agata Rożek, członkini Klubu Astronomicznego Almukantarat i astronom z University of Kent w Wielkiej Brytanii, która współpracuje z Marchisem. Podzieliła się swoimi wrażeniami z pokazu prototypu:

Pomimo niesprzyjających warunków obserwacyjnych i małych rozmiarów aparatury, uzyskane obrazy były naprawdę imponujące. Wszystko odbyło się na oświetlonym parkingu, więc nie spodziewałam się zobaczyć czegoś więcej niż niewyraźnej mgiełki w okularze. Ku mojemu zaskoczeniu, obserwowane mgławice były wyraźne i kolorowe. Sądzę, że teleskop przypadnie do gustu wszystkim amatorom nocnego nieba, którzy mieszkają w miastach, ponieważ nie wymaga on tak dobrych warunków do obserwacji jak inne tego typu urządzenia. Małe gabaryty i łatwy montaż sprawiają, że przechowywanie i transport będą bardzo ułatwione.

Do głównych celów SETI należą eksploracja, zrozumienie i odkrycie genezy Wszechświata oraz rozprzestrzenianie wiedzy na jego temat. Obecne i przyszłe pokolenia ludzkości będą mogły korzystać z zasobów informacji, które uda się zebrać dzięki badaniom i w pełni je wykorzystywać by kontynuować badania nad pochodzeniem życia w kosmosie.

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.