NASA i Google ogłosili dzisiaj odkrycie układu planetarnego mającego, tak jak Układ Słoneczny, 8 planet. Zaobserwowano kolejną planetę w tym systemie – Kepler-90i – gorącą, skalistą kulę krążącą wokół podobnej do Słońca gwiazdy Kepler-90, oddalonej od nas o około 2 545 lat świetlnych.

Astronomom już wcześniej (w 2013 roku) udało się zidentyfikować ten ciasny układ planetarny, jednakże wtedy nie zdołali zauważyć planety Kepler-90i. Jest ona trzecim globem od gwiazdy, którą okrąża w ciągu około 14 dni. Temperatura panująca na jej powierzchni dochodzi do 1000 stopni Celsjusza.

Wizualizacja układu Kepler-90.

Przy pomocy dostarczonej przez Google sztucznej inteligencji udało się przeanalizować 14 miliardów obrazów wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Keplera, które zostały wykonane w ciągu ostatnich 4 lat jego działania. W tym celu program nauczono rozpoznawania zapisanych w danych sygnałów charakterystycznych dla egzoplanet, a następnie pozwolono mu się uczyć.

Wcześniejsza analiza danych pochodzących z Kosmicznego Teleskopu Keplera ujawniła istnienie kolejnych 219 egzoplanet. Na chwilę obecną całkowita liczba ciał odkrytych dzięki temu urządzeniu wynosi 2 525, z czego 10 najprawdopodobniej przypomina swoją budową Ziemię, oraz jest zdatna do zamieszkania.

Choć sztuczna inteligencja okazuje się bardzo pomocna przy odkrywaniu nowych światów, bez obaw, jeszcze długo nie będzie zdolna do zastąpienia astronomów.

Jan Nowosielski