Ten obraz przedstawia efekt zderzenia się dwóch galaktyk, które miało miejsce około miliarda lat temu. W wyniku tej katastrofy powstała pojedyncza galaktyka o dziwnym kształcie. Została nazwana NGC 7252, nie jest to jednak jej jedyne imię. Często się o niej mówi jako o „Atomach dla Pokoju”. I choć ta nazwa może się wydawać ironiczna, to patrząc na przeszłość galaktyki, jest nadana z naprawdę istotnych przyczyn. Jest to imię bezpośrednio związane z polityką dotyczącą historii wykorzystywania energii jądrowej, czyli ze sprawą niezwykle ważną dla naukowców.

W sercu nowej NGC 7252 znajduje się „minispirala”, która bierze czynny udział w procesie powstawania gwiazd. Dzięki instrumentowi VIsible Multi-Object Spectrograph (VIMOS) na należącym do ESO Bardzo Dużym Teleskopie (VLT), naukowcy byli w stanie wykonać badania niezbędne do opracowania mapy rotacji. To natomiast pozwoliło stwierdzić, że centralna spirala obraca się zgodnie z ruchem galaktyki, co wcześniej nie było takie pewne.

Obraz wykonany przez instrumenty należące do ESO został nałożony na starsze zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Izabela Mandla