W 2005 roku próbnik Huygens pomyślnie wylądował na księżycu Saturna – Tytanie. Było to pierwsze lądowanie na księżycu innym niż nasz naturalny satelita. NASA dobrze przemyślała wybór nazwy dla próbnika, ponieważ nosi on imię odkrywcy największego satelity Saturna. Jednak zasługi Huygensa są dużo większe – nie tylko w dziedzinie astronomii, ale także matematyki, fizyki. W historii zapisał się też jako wynalazca, m.in. zegara wahadłowego bazującego na teorii Galileusza czy zegarka kieszonkowego.

Dziedziną fizyki, którą Huygens głównie się zajmował, była optyka. Skupił się na badaniu natury światła. Na podstawie doświadczeń stwierdził, że rozchodzi się ono w postaci fali. Sformułował również zasadę (znaną obecnie jako zasada Huygensa) opisującą rozchodzenie się fali w ośrodku. Współpraca Huygensa z Antonim van Leeuwenhoekiem zaowocowała wynalezieniem tzw. okularu Huygensa, stosowanego w mikroskopach oraz teleskopa optycznych, w których przez wiele lat był podstawowym wyposażeniem. Astronom opracował również własny teleskop typu refraktor, który wykorzystywał do obserwacji.

Astrosurf

Powietrzny teleskop Hyugensa

Podczas swoich badań astronomicznych, Huygens skupił się m.in. na Saturnie. W 1655 r. zaproponował, że planeta może być otoczona przez jednorodny pierścień, a nie, jak sądził Galileusz, że są to „księżyce” lub „ramiona” Saturna. W tym samym roku odkrył Tytana – największego satelitę szóstej planety od Słońca. Astronom odkrył także pierwszy obszar H II (miejsce narodzin nowych gwiazd), który znajduje się w Mgławicy Oriona i obecnie nosi nazwę Obszaru Huygensa. Ponadto jako pierwszy zaobserwował największy ciemny obszar na Marsie – Syrtis Major Planum, a także oszacował długość dnia na Czerwonej Planecie. Pomylił się tylko o 7 minut.