Po lewej znajduje się mozaika złożona ze zdjęć z sondy Mariner 9, natomiast po prawej obraz powierzchni Marsa uzyskany po komputerowej obróbce danych z Mars Reconnaissance Orbiter.

W dzisiejszym, świątecznym wydaniu „Ludzi kosmosu” przedstawiamy postać, która w 1972 r. stworzyła mozaikę przedstawiającą ukształtowanie powierzchni Marsa.

Obecnie w tworzeniu mozaik wyręczają nas komputery: pobierają zdjęcie z pamięci sondy, przetwarzają obraz, dopasowują poszczególne kadry i składają je w całość. Pół wieku temu technologia nie była jeszcze tak rozwinięta. Wydrukowane zdjęcia musiały być ręcznie przycięte i dopasowane według diagramu z podanymi współrzędnymi geograficznymi Marsa. To zadanie przypadło Patricii „Patsy” Conklin, pracownicy sekcji biologii i paleontologii w Jet Propulsion Laboratory. Po odpowiednim ułożeniu zdjęć całość została jeszcze odpowiednio przetworzona komputerowo, by usunąć widoczne granice poszczególnych zdjęć, a każdą formę geologiczną opatrzono podpisem. Z gotowego obrazu terenu stworzono również globus o średnicy 1,2 m.

NASA

Patricia “Patsy” Conklin podczas tworzenia mozaiki powierzchni Marsa.