Wykorzystując należący do ESO zespół teleskopów optycznych VLT (ang. Very Large Telescope) w Chile, udało się znaleźć bogaty w gwiazdy i chmury gazu krajobraz w sąsiadującej z nami galaktyce karłowatej o nazwie Mały Obłok Magellana. Wykonane przez urządzenie zdjęcia pozwoliły naukowcom zidentyfikować obiekt ukryty za skupiskami gazu, które powstały w wyniku wybuchu supernowej 2000 lat temu.

Obraz złożony został ze zdjęć wykonanych zarówno przez teleskop naziemny (VLT) jak i kosmiczny (Chandra)

Dane z instrumentu MUSE (ang. Multi-Unit Spectroscopic Explorer) pokazały widoczny pierścień gazu w strukturze o nazwie 1E 0102.2-7219, który rozszerza się powoli, w porównaniu z otaczającym go szybko ekspandującym gazem i pyłem pozostałym po supernowej. Astronomowie zauważyli, że otacza on źródło promieniowania rentgenowskiego, które zauważone zostało już kilka lat temu. Cechy tego źródła pozostawały dotychczas zagadką, gdyż naukowcy nie mieli pewności, czy obiekt wysyłający promieniowanie X znajduje się wewnątrz obłoków gazu, czy za nimi. Gdy spostrzegli jednak pierścień, który idealnie otaczał obiekt, doszli do wniosku, że nie jest to jedynie zbieg okoliczności i tajemnicze źródło promieniowania położone jest w samym środku otoczki gazowej. Po ustaleniu jego lokalizacji, na podstawie danych z Teleskopu Kosmicznego Chandra sprecyzowano, że jest to osamotniona gwiazda neutronowa o słabym polu magnetycznym. Takie ciała niebieskie są niezwykle trudne do wykrycia, gdyż świecą jedynie w zakresie fal rentgenowskich.  Jest to pierwsza odkryta gwiazda tego typu i naukowcy liczą na to, że w przyszłości zobaczymy ich dużo więcej.

Jak twierdzą astronomowie, najłatwiej znaleźć punktowe źródło promieniowania, gdy wszechświat postanowi zakreślić wokół niego świetlisty krąg.

Laura Meissner