Teoria wieloświata głosi, że nasz wszechświat jest tym szczęśliwym wśród ogromnej liczby innych wszechświatów. Ostatnie odkrycia, stawiają jednak to twierdzenie pod znakiem zapytania.

Ciemna energia sprawia, że nasz wszechświat rozszerza się w przyśpieszającym tempie. Aktualne teorie powstania naszego wszechświata przewidują więcej ciemnej energii, niż zaobserwowaliśmy. Astronomowie spekulują, że te ilości ciemnej energii spowodowałyby  jeszcze większą ekspansję, która rozciągnęłaby materię zbyt rzadko, aby ta sformowała się w gwiazdy lub planety, uniemożliwiając tym samym powstanie życia. Teoria multiversum wyjaśnia, że nasz wszechświat jako jeden z niewielu ma na tyle szczęścia, że panują w nim warunki korzystne dla rozwoju organizmów, jakie znamy. Inne z nich posiadają większe ilości ciemnej energii, co powoduje, że przypuszczalnie nie istnieje w nich życie.

Volker Springle/Max Planck Institute for Astrophysics

Wizualizacja rozkładu ciemnej energii

Międzynarodowy zespół naukowców prowadzi symulacje pod nazwą Evolution and Assembly of GaLaxies and their Environments (EAGLE). Projekt ten ma zaprzeczyć opisanemu powyżej twierdzeniu. Zespół dowiódł, że nawet kilkusetkrotne zwiększenie ilości ciemnej energii w naszym wszechświecie, zmniejszyłoby jedynie minimalnie możliwość formowania się gwiazd i planet. Odkrycie to sugeruje, że jeśli inne wszechświaty istnieją, jest duża szansa na zaistnienie w nich życia.

Niegdyś uważano, że wieloświat tłumaczy ilość obserwowanej ciemnej materii jako losową właściwość. Dostaliśmy szczęśliwy bilet i żyjemy we wszechświecie, który tworzy piękne galaktyki, pozwalające na powstanie życia, jakie znamy” mówi Luke Barnes, uczestnik badań w Western Sydney University. „Nasz bilet jest jednak zbyt szczęśliwy. Jest bardziej niezwykły niż potrzeba, aby życie istniało. To jeden z problemów, przypominających puzzle, który gnębi multiświaty” dodaje. Badacze twierdzą, że powinniśmy obserwować 50 razy więcej ciemnej energii, niż obecnie tego dokonujemy. Richard Bower z Durham University’s Institute for Computational Cosmology uważa, że powinniśmy poszukiwać nowych praw fizyki, które wyjaśnią tę dziwną własność naszego świata.

Dominik Sulik

Student informatyki WIET AGH, przewodniczący komisji ds. obserwacji Klubu Astronomicznego Almukantarat.