3 sierpnia NASA udostępniła do wiadomości publicznej nazwiska dziewięciu astronautów (siedmiu mężczyzn i dwóch kobiet), którzy polecą w kosmos w kapsułach zaprojektowanych przez prywatne agencje kosmiczne podczas ważnego programu NASA – Commercial Crew Program. Czterej z nich pojawią się na pokładzie statków SpaceX z rodziny Dragon, a konkretnie ich załogowej wersji Dragon 2, które będą dostarczane do ISS za pomocą rakiet Falcon 9. Reszta poleci w Starlinerze, statku rozwijanym przez The Boeing Company. Program ma na celu przywrócić możliwość latania astronautom NASA z ich ziemi i obniżyć koszty wynoszenia ludzi w kosmos. Jeżeli się uda, będzie to powrót do czasów sprzed 2011 roku, kiedy odwołano loty wahadłowców – od tamtej pory jedynym statkiem, który dostarcza ludzi na Międzynarodową Stację Kosmiczną, jest Soyuz.

Pierwszymi astronautami na pokładzie misji próbnej będą Bob BehnkenDoug Hurley, dla obu astronautów będzie to już trzecia podróż w kosmos (ponad powierzchnią Ziemi spędzili już ponad 160 dni). Pierwotnie data misji była zaplanowana na listopad 2018 roku, aktualnie rozważana data to kwiecień 2019 roku. Start odbędzie się w historycznym dla lotów kosmicznym miejscu – Centrum Kosmicznym Johna F. Kennedy’ego, stanowsko startowe  39A – gdzie niedawno SpaceX zamontował ramię dla załogi, którym będą wchodzili do statku.

Od lewej: Bob Behnken i Doug Hurley.

Suni William i Josh Cassada znajdą się na pokładzie statku Boeing podczas jego pierwszej pełnej misji. Suni Williams spędziła już w kosmosie ponad 300 dni, natomiast Josh Cassada odbędzie swój dziewiczy lot.

Od lewej: Josh Cassada i Suni Williams.

Victor Glover i Mike Hopkins będą pierwszymi ludźmi, którzy zostaną dostarczeni do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na pokładzie statku Dragon podczas trwania pełnej misji.

Od lewej: Victor Glover i Mike Hopkins.

Agencja SpaceX wciąż wysyła na międzynarodową stację kosmiczną statki, które dostarczają potrzebny towar. Co ciekawe Dragon to jedyny latający statek kosmiczny, który jest w stanie zabierać znaczące ilości zasobów z powrotem na Ziemię.

Artykuł napisała Zofia Wojtkowiak.