Dzisiaj na celownik bierzemy pierwszego i do tej pory jedynego rumuńskiego astronautę – Dumitru Prunariu. Dumitru urodził się w 1952 roku, ukończył szkołę średnią o profilu matematyczno-fizycznym oraz studia z tytułem inżyniera w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki. W 1977 roku wcielono go do lotnictwa, a rok później został kandydatem do lotu w kosmos – pomyślnie przeszedł kwalifikacje do dalszego szkolenia w Centrum Przygotowań Kosmonautów im. J.A. Gagarina w Gwiezdnym Miasteczku pod Moskwą. Lot rumuńskiego kosmonauty odbył się na pokładzie statku Sojuz 40 w 1981 roku. Po zrealizowaniu licznych eksperymentów medyczno-biologicznych i obserwacji astrofizycznych załoga radziecko-rumuńska powróciła na Ziemię. Prunariu został 103 kosmonautą świata, spędzając w przestrzeni kosmicznej 7 pełnych dni.

Po powrocie Prunariu przystąpił do Stowarzyszenia Uczestników Lotów kosmicznych (ASE) zrzeszającego obecnie ponad 370 astronautów z 33 krajów, a także obronił pracę doktorską. Od 2004 do 2005 roku był ambasadorem Rumunii w Rosji, a 4 marca 2009 został wybrany przewodniczącym działającego przy ONZ Komitetu do spraw Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej.

Szymon Ryszkowski

Jestem uczniem oraz astronomem amatorem. Aktualnie pracuję nad astronomiczną grą planszową „Solar System Voyager”.