Kosmiczni malarze do stworzenia powyższego obrazu użyli międzygwiezdnego pyłu i świecącego wodoru, które nanieśli na płaszczyznę Drogi Mlecznej niedaleko północnego krańca Wielkiej Szczeliny i gwiazdozbioru Łabędzia. Zdjęcie otrzymane zostało jako złożenie danych z trzech różnych teleskopów, które zbierały je około 90 godzin, by utworzyć z nich mozaikę rozciągającą się po niebie na 24 stopnie.

Alpha Łabędzia, jasny i gorący nadolbrzym Deneb znajduje się prawie pośrodku na górze ujęcia. Pełen gwiazd i błyszczących chmur gazu gwiazdozbiór jest także domem dla ciemnej, nieprzezroczystej mgławicy zwanej Północnym Workiem Węgla, sięgającej od Deneba w kierunku centrum zdjęcia. Czerwona poświata obszarów gwiazdotwórczych NGC 7000 oraz mgławice Ameryka Północna i Pelikana, znajdują się po lewej od Łabędziego ogona. Jednocześnie mgławica Welon wyróżnia się na lewo poniżej środka obrazu. Stanowi ona pozostałość po supernowej i znajduje się 1400 lat świetlnych od Ziemi.

Poza wcześniej wymienionymi możemy zauważyć jeszcze wiele innych obłoków i gromad gwiazd. Warto także pamiętać, że sam Deneb jest znany dla obserwatorów północnego nieba z bycia częścią dwóch asteryzmów — Krzyża Północy i Trójkąta Letniego.

Source :

NASA