W centralnej części zdjęcia widoczna jest M20 – Mgławica Tójlistna Koniczyna. Na niebiesko zabarwiona jest część będąca mgławicą refleksyjną, część czerwona to mgławica emisyjna, a dzielące ją ciemne pasma to mgławica ciemna. W górnym lewym rogu widoczna jest gromada otwarta M21.

Chilescope to zespół czterech teleskopów umieszczonych w Andach, które są dostępne dla obserwatorów z całego świata, dając im możliwość przeprowadzenia obserwacji pod ciemnym niebem, wykorzystując wysokiej jakości sprzęt. Motto Chilescope to „Astronomia na żądanie”. Właśnie przy pomocy tego sprzętu zostało wykonane zdjęcie przedstawiające dwa obiekty z katalogu Messiera – M20 i M21, położone w gwiazdozbiorze Strzelca.

Trójlistna Koniczyna, bo tak nazywany jest obiekt M20, to obszar H II – obszar zjonizowanego wodoru, w którym rodzą się nowe gwiazdy. Jednak to nie to, co sprawia, że M20 jest wyjątkowe. Trójlistna Koniczyna to w rzeczywistości obiekt składający się z trzech różnych mgławic: emisyjnej, refleksyjnej i ciemnej, a także gromady otwartej.

Drugi obiekt z katalogu Messiera uchwycony na zdjęciu to gromada otwarta oznaczona jako M21. Gromada ta złożona jest z relatywnie młodych gwiazd, ich wiek to ok. 4,6 miliona lat. Obecnie oficjalnie w skład gromady wchodzi 57 gwiazd. Ze względu na małą jasność obiektu, nie da się go zaobserwować gołym okiem.

APOD