O obiekcie:

M6 jest jasną gromadą otwartą, znajdującą się 1600 lat świetlnych od Ziemi w stronę centrum Galaktyki. Swoją nazwę zawdzięcza amerykańskiemu astronomowi Robertowi Burnhamowi, który zasugerował, że wygląda ona jak kontur motyla z rozpostartymi skrzydłami. Po raz pierwszy została zaobserwowana ponad wiek przed Messierem, choć możliwe jest, że mógł ją spostrzec nawet grecki astronom Klaudiusz Ptolemeusz w II wieku n. e. „Obserwowana gołym okiem wydaje się być mgławicą, ale jakikolwiek instrument ujawni naszym oczom obecność gwiazd” – tak pisze o niej Messier w swoim katalogu, dodając na koniec informację o średnicy, równej 15′ łuku.

Centralny obszar ma średnicę około 25′, co przekłada się na 12 lat świetlnych średnicy w skali rzeczywistej. W 1959 roku szwedzki astronom Ake Wallenquist opisał około 80 gwiazd na obszarze 54 minut łuku. Większość z nich to młode obiekty typu spektralnego B4-B5, ale największą gwiazdą jest pomarańczowy gigant typu K, gwiazda zmienna z jasnością wahającą się pomiędzy 5,5 a 7 magnitudo. Wszystkie są luźno powiązane grawitacyjnie.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: Gromada otwarta
  • W katalogu NGC: NGC 6045
  • Jasność obserwowana: 4,2
  • Gwiazdozbiór: Skorpion
  • Rektascensja: 17h 40m 20,7s
  • Deklinacja: -32°13′
  • Rozmiar kątowy: 25′

Jak i kiedy obserwować:

Obiekt ujrzymy nawet gołym okiem, ale żeby ujrzeć szczegóły najlepiej użyć lornetki, gdyż obiekt jest jasny i rozległy, większe szczegóły zaś uzyskamy z wykorzystaniem teleskopu. Główny obszar ma obserwowalny obszar porównywalny do rozmiaru Księżyca w pełni. Najlepiej obserwować go latem, kiedy to Skorpion jest widoczny najwyżej nad horyzontem. Obiekt można znaleźć, np. wyobrażając sobie trójkąt równoboczny, którego dwoma wierzchołkami będą M7 oraz λ Sco, a w okolicy trzeciego znajdziemy M6. Zważając na rozmiar i jasność, nie powinien być to trudny obiekt do odnalezienia.

Paweł Sieczak