Zdjęcie w tle: NASA

O obiekcie:

Gromada kulista M12 znajduje się około 16 tys. lat świetlnych od Ziemi. Jej średnica ma 74,4 lat świetlnych. Wewnątrz gromady znajduje się wiele układów podwójnych gwiazd. Jest to rzecz charakterystyczna dla gromad kulistych, w których nagromadzenie gwiazd jest duże, co zwiększa prawdopodobieństwo powstania takich układów. Choć gromada M12 jest stosunkowo rozproszona, to jak do tej pory zaobserwowano tu 13 układów binarnych.

Messier obserwując M12, uznał, że jest to mgławica. Opisując ten obiekt wspominał nawet, że nie zawiera on ani jednej gwiazdy. Podobne obserwacje poczynił niemiecki astronom Johann Elert Bode. Gromada kulista M12 jest bardzo rozproszona, w okularze teleskopu jest widoczna jako okrągła słabo świecąca plamka, dlatego początkowo mylnie opisano ją jako mgławicę.

Centrum gromady kulistej M12 zaobserwowane przez FORS-1

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: Gromada kulista
  • Numer w katalogu NGC: NGC 6218
  • Jasność: 7,68
  • Gwiazdozbiór: Wężownik
  • Deklinacja: -01°56’54,7”
  • Rektascensja: 16h 47m 14,18s
  • Rozmiar kątowy: 16′

Jak i kiedy obserwować:

Obiekt M12 znajduje się w gwiazdozbiorze Wodnika, 3° powyżej M10, gromady kulistej katalogu Messiera. Łatwo go znaleźć prowadząc prostą między gwiazdami gwiazdozbioru Wężownika: κ Oph i ζ Oph, obiekt leży miej więcej w trzech piątych tej odległości od κ Wężownika.

Można go zaobserwować latem, najlepiej widoczny jest w lipcu. M12 jest nie widoczny gołym okiem, można go zobaczyć przez lornetkę, ale tylko w warunkach dobrych warunkach, przy ciemnym niebie bez zanieczyszczenia światłem. Z uwagi na małą jasność tej gromady, najlepiej obserwować ją za pomocą teleskopu.

Położenie M12 na niebie

Krystyna Syty

Studiuję chemię i fizykę w kolegium MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim. Naukowo szczególnie ciekawi mnie elektrochemia i ziemskie pole magnetyczne. Interesuję się uczeniem i popularyzacją nauk ścisłych wśród dzieci i młodzieży. W redakcji swoją przygodę zaczęłam od serii Śladami Messiera i Przygotowania do Olimpiady Astronomicznej. Byłam Zastępcą Redaktora Naczelnego w latach 2021-2022, od tego roku jestem Członkiem Zarządu Klubu Astronomicznego Almukantarat.