O obiekcie:

M14 to gromada kulista w gwiazdozbiorze Wężownika. Znajduje się nieco ponad 30 lat świetlnych od Ziemi. Kiedy Messier zaobserwował ją po raz pierwszy 1 czerwca 1764 roku, opisał ją jako mgławicę bez gwiazd. Dopiero dziewiętnaście lat później William Herschel dostrzegł w jej wnętrzu poszczególne gwiazdy, przy czym w opisie zaznaczył wyraźnie, że bez odpowiedniego teleskopu trudno jest je zauważyć.

Gromada zawiera około 150 tysięcy gwiazd, a jej wiek określa się na 13 miliardów lat. W 1938 roku w M14 pojawiła się nova, która nie została jednak odkryta aż do roku 1964, kiedy astronomowie przejrzeli zdjęcia z tego okresu. Tym samym stała się pierwszą novą, której zrobiono zdjęcie i drugą, którą odkryto w gromadzie kulistej.

Do dzisiaj we wnętrzu M14 odkryto około 70 gwiazd zmiennych – są to głównie dwa typy: W Virginis, często występujące w gromadach kulistych i RR Lyrae, których astronomowie używają do określania odległości do obiektów w Drodze Mlecznej.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: Gromada kulista
  • Numer w katalogu NGC: NGC 6402
  • Jasność: 7,6
  • Gwiazdozbiór: Wężownik
  • Rektascensja: 1737min 15s
  • Deklinacja: –03º 14ʹ 45,3ʺ
  • Rozmiar kątowy: 11ʹ

Jak i kiedy obserwować:

M14 można znaleźć w jednej trzeciej drogi między β (Celebrai) i η Wężownika. Można ją zlokalizować również na linii między wspomnianym wyżej Celebrai – piątą co do jasności gwiazdą Wężownika, a Antaresem (α Sco), najjaśniejszą gwiazdą w gwiazdozbiorze Skorpiona. Gromadę M14 najlepiej obserwować od maja do lipca. Jest niedostrzegalna dla gołego oka, ale można zobaczyć ją już przez lornetkę.

Matylda Kołomyjec