O obiekcie:

Mgławica Hantle jest mgławicą planetarną oddaloną od Ziemi o 1360 lat świetlnych. Mgławice planetarne to obłoki gazu i pyłu, które powstają w wyniku odrzucenia warstw zewnętrznych przez gwiazdę, pod koniec jej życia. Szacowany wiek M27 to 14 600 lat i rozszerza się ona w tempie 2,3′ na 100 lat.

Centralna gwiazda Mgławicy Hantle to biały karzeł o jasności 13,5 mag. Promień tej gwiazdy to 0.055 promienia Słońca, co czyni go największym znanym białym karłem. Jego masa to 0.56 masy Słońca, a szacowana temperatura to około 85 000 K. Prawdopodobnie wokół niego krąży słaba żółta gwiazda o jasności około 17 mag. Gwiazda centralna mgławicy emituje promieniowanie głównie w niewidzialnej części widma, mgławica pochłania to promieniowanie i emituje je w świetle widzialnym. Dlatego choć obie gwiazdy mgławicy mają małą jasność absolutną to jasność absolutna samej mgławicy jest 100 razy większa niż jasność absolutna Słońca.

ESO

Zdjęcie Mgławicy Hantle wykonane przez FORS1 z pomocą wąskopasmowych filtrów interferencyjnych

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: Mgławica Planetarna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 6853
  • Jasność: 7,5 m
  • Gwiazdozbiór: Lisek
  • Deklinacja:  +22°43’16,09”
  • Rektascensja: 19h 59m 36,340s
  • Rozmiar kątowy: 8′ x 5′,6

Jaki i kiedy obserwować?

M27 znajduje się w jednej czwartej odległości między dwiema gwiazdami trójkąta letniego Altairem w Orle i Deneb w Łabędziu:  α (Aql) i α (Cyg). Można ją łatwo znaleźć, gdyż znajduje się o około 6° na północ od grota Strzały: γ (Sge).

Mgławice Hantle łatwo obserwuje się przez małe teleskopy i jest słabo widoczna przez duże lornetki. Jej kształt hantli jest bardzo charakterystyczny i jest to wdzięczny obiekt do astrofotografii. Jest to najłatwiejsza do obserwacji mgławica planetarna na niebie i druga co do jasności po Mgławicy Ślimak w Wodniku (jasność 7.3). Najłatwiej obserwować M27 w miesiącach letnich, zwłaszcza w lipcu i sierpniu, kiedy Trójkąt Letni jest najlepiej widoczny.

IAU and Sky & Telescope magazine