O obiekcie:

M39 to duża gromada otwarta w gwiazdozbiorze Łabędzia – gdy jest widoczna w całości, jej wielkość przekracza rozmiary Księżyca w pełni. Znajduje się dość blisko nas, bo  824 lata świetlne od Ziemi i oświetla nasze niebo od około 300 milionów lat. Charles Messier skatalogował ją w październiku 1764 roku, ale podobno francuski astronom Guillaume Le Gentil zaobserwował ją 14 lat wcześniej. Prawdopodobne jest również, choć budzi to większe wątpliwości, że w 325 przed naszą erą M39 odkrył Arystoteles.

M39 składa się z ponad 30 gwiazd, z czego niektóre są podwójne, ale wszystkie dość młode – żadna z nich nie stała się jeszcze czerwonym olbrzymem. Gromada jest słabo skoncentrowana i – w przeciwieństwie do większości obiektów głębokiego nieba – zbliża się do Ziemi z prędkością 28 km/s.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: Gromada otwarta
  • Numer w katalogu NGC: NGC 7092
  • Jasność: 5.5
  • Gwiazdozbiór: Łabędź
  • Rektascensja: 21h 31min 42s
  • Deklinacja: +48º 25ʹ
  • Rozmiar kątowy: 32ʹ

Jak i kiedy obserwować:

M39 można znaleźć niedaleko gwiazdy Deneb (α Cyg). Gromada znajduje się 9 stopni na wchód i odrobinę na północ od niej. Idealne warunki nie są potrzebne do obserwacji, przy czym, ze względu na rozmiar tego obiektu, najlepiej jest użyć do tego celu lornetki lub niewielkiego teleskopu. Najlepszym czasem na obserwacje są miesiące letnie, kiedy Łabędź jest wysoko na niebie.

Położenie gromady otwartej M39 na niebie