Należący do ESO Very Large Telescope wykonał pierwsze zdjęcie młodej, przypominającej Słońce gwiazdy okrążanej przez dwie gigantyczne egzoplanety. Zdjęcia takich systemów wieloplanetarnych są niezwykle rzadkie i dotychczas nie zdołano zaobserwować więcej niż jednego obiektu orbitującego wokół gwiazdy tego typu.

System TYC 8998-760-1 odległy od Ziemi o 300 lat świetlnych składa się z młodej gwiazdy oraz dwóch gazowych gigantów orbitujących kolejno w odległości 160 i 320 jednostek astronomicznych od niej. Nie tylko egzoplanety te znajdują się znacznie dalej od ich odpowiedników z Układu Słonecznego, SaturnaJowisza, ale są również od nich o wiele masywniejsze – bliższa ma masę 14 mas Jowisza, a dalsza 6.

Dalsze obserwacje tego systemu, również przy pomocy powstającego ELT, pomogą odpowiedzieć na pytanie, czy planety te uformowały się tak daleko od gwiazdy, czy też przemieściły się tam z innego miejsca. Rozwiązanie tego problemu przyczyni się najprawdopodobniej do lepszego zrozumienia procesów formowania się układów planetarnych.

Jan Nowosielski