Zdjęcie w tle: NASA/JPL-Caltech

Wśród instrumentów misji InSight możemy znaleźć Auxiliary Payload Sensor Suite (APSS), który gromadzi dane dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza, ciśnienia oraz pól magnetycznych. Główny komputer InSight pobiera dane z komputera sterującego APSS. Następnie, dane te przesyła do orbitującego statku, który przekazuje je na Ziemię.

Niespodziewanie 16 sierpnia 2020 r. w wyniku problemu z elektroniką APSS, czujniki pogodowe na pokładzie lądownika InSight przestały dostarczać dane. Nad rozpoznaniem przyczyny problemu pochylają się inżynierowie z Laboratorium Napędów odrzutowych NASA, znajdującym się w południowej Kalifornii. Przez 3 tygodnie APSS był w trybie awaryjnym. Inżynierowie mieli nadzieję, że zresetowanie komputera sterującego APSS rozwiąże problem. Równie ważne było znalezienie przyczyny awarii. Zgodnie z zamiarami zresetowano APSS. 6 września czujniki wróciły do normalnego trybu pracy. Niestety, nadal nie znaleziono źródła problemu, który wymagał zresetowania urządzenia. Zespół misji InSight stale monitoruje sytuację.

Natalia Kowalczyk

Autor

Redakcja AstroNETu
Redakcja AstroNETu