Zdjęcie w tle: The Hubble Heritage Team (AURA/STScI/NASA)

O obiekcie:

M80 to kolejna gromada kulista w katalogu Messiera, odkryta przez niego samego w 1781 r. Gdy Francuz ją obserwował, określił ją jako mgławicę bez gwiazd, która przypominała jądro komety pozbawione otoczki. W ciągu następnych 4 lat od jej odkrycia obserwował ją William Herschel, który wyodrębnił poszczególne gwiazdy.

Gromada M80 jest jedną z najbardziej gęstych w Drodze Mlecznej. Na obszarze 95 lat świetlnych skupione jest kilka setek tysięcy gwiazd. Dzięki obserwacjom przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, wiadomo, że w jądrze gromady znajduje się bardzo dużo „błękitnych maruderów” – starych gwiazd, które są dużo jaśniejsze, masywniejsze i gorętsze niż inne gwiazdy w tym samym wieku. Ilość „błękitnych maruderów” wskazuje na to, że w gromadzie musiało zajść wiele kolizji gwiazd.

W 1860 roku w gromadzie zaobserwowano nową T Scorpii. Dokonał tego Niemiec Arthur Auwers. Niezależnie obserwował ją takżę Norman Pogson. Gdy nowa osiągnęła maksimum jasności, była wtedy jaśniejsza od całej M80.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Numer w katalogu NGC: 6093
  • Jasność: 7,3m
  • Gwiazdozbiór: Skorpion
  • Deklinacja: -22o 58′ 30,4″
  • Rektascensja: 16h 17m 02,5s
  • Rozmiar kątowy: 10′ x 10′

Jak obserwować:

Do obserwacji M80 najlepiej wykorzystać większy teleskop, by móc zobaczyć niektóre z gwiazd tworzących gromadę. Można ją zlokalizować w połowie odległości między Antaresem (α Sco) a Acrabem (β Sco, dawniej Graffias). Najlepszym okresem do obserwacji tego obiektu jest lato, kiedy Skorpion jest widoczny na wieczornym niebie.