Zdjęcie w tle: HubbleSite

Powyższe zdjęcia Jowisza zostały złożone z ujęć w świetle nadfioletowym, widzialnym i w bliskiej podczerwieni, wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Taki zabieg pozwala naukowcom analizować rozmieszczenie przestrzenne cyklonów w atmosferze Jowisza. Obrazy uzyskane w ten sposób, stanowią dobre uzupełnienie zdjęć wykonanych w świetle widzialnym.

Pierwotnie ujęcia były monochromatyczne, a widoczne na zdjęciach nałożone kolory odpowiadają różnym odcieniom szarości, ułatwiając tym samym interpretację obrazu. Zdjęcie po prawej odwzorowuje względne położenie poszczególnych chmur w płaszczyźnie pionowej atmosfery gazowego olbrzyma. Fragmenty będące wyżej, które widoczne są na czerwono, pochłaniają promieniowanie nadfioletowe. Analogicznie obszary zaznaczone kolorem niebieskim, znajdują się na niższych wysokościach i odbijają światło nadfioletowe.

18 sierpnia 2020 roku na półkuli północnej Jowisza pojawiła się nowa burza. Jest ona podłużna i ma otoczone białymi chmurami dwa duże centra, które na zdjęciu po prawej stronie wyróżniają się lekko czerwonym kolorem. Ich zachowanie wykazuje z tego względu pewne podobieństwo do zachowania środków dwóch potężnych antycyklonów – Wielkiej Czerwonej Plamy i Małej Czerwonej Plamy (Owal BA). Można zatem podejrzewać, iż dostrzeżona niedawno burza będzie równie trwała i być może stanie się stałym elementem półkuli północnej.

Krystyna Syty

Studiuję chemię i fizykę w kolegium MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim. Naukowo szczególnie ciekawi mnie elektrochemia i ziemskie pole magnetyczne. Interesuję się uczeniem i popularyzacją nauk ścisłych wśród dzieci i młodzieży. W redakcji swoją przygodę zaczęłam od serii Śladami Messiera i Przygotowania do Olimpiady Astronomicznej. Byłam Zastępcą Redaktora Naczelnego w latach 2021-2022, od tego roku jestem Członkiem Zarządu Klubu Astronomicznego Almukantarat.