Zdjęcie w tle: NASA, ESA and R. O’Connell (University of Virginia)

O obiekcie:

Obiekt Messier 85 to galaktyka soczewkowata znajdująca się w gwiazdozbiorze Warkocz Bereniki. Wchodzi ona w skład gromady galaktyk w Pannie i pozostaje w interakcji ze swoimi dwoma sąsiadkami, galaktyką eliptyczną MCG 3-32-38 oraz galaktyką spiralną NGC 4394. Ze względu na to, że M85 jest dość uboga w neutralny wodór, przypuszcza się, że mogła zderzyć się inną galaktyką 4-7 miliardów lat temu.

Galaktyka M85 znajduje się około 60 milionów lat świetlnych od Ziemi. Większość gwiazd w tej galaktyce należy do starej populacji, ale w centralnym obszarze znajdują się dość młode gwiazdy, liczące mniej niż 3 miliardy lat. W 1960 roku w M85 zaobserwowano supernową typu I – SN 1960R, a w 2006 roku – pierwszą w historii nową czerwoną (ang. luminous red nova – LRN), która wybuchła w wynik zderzenia dwóch gwiazd. Nowa czerwona charakteryzuje się czerwonym kolorem wybuchu, a jej jasność mieści się między jasnością supernowej a nowej klasycznej.

M85 jest dość zagadkową galaktyką. Po pierwsze, astronomowie mają wątpliwości, czy powinna być ona sklasyfikowana jako galaktyka soczewkowata S0, czy może jako galaktyka eliptyczna E1. Po drugie, nie jest pewne, czy posiada ona czarną dziurę w swoim centrum. Początkowo zakładano, że w wewnątrz M85 znajduje się supermasywna czarna dziura, 25 razy cięższa niż ta w centrum Drogi Mlecznej. Jednak pomiary prędkości gwiazd w galaktyce podważają istnienie jakiejkolwiek czarnej dziury w jądrze M85.

Galaktykę M85 odkrył przyjaciel Messiera, Pierre Méchain w 1781 r. Sam Messier sprawdzał to odkrycie kilka dni później. Dodał on galaktykę, wtedy jeszcze uważaną za mgławicę, do swojego katalogu z oznaczeniem M85 oraz siedem innych obiektów, które odkrył już samodzielnie, a które znajdowały się w sąsiedztwie M85.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: galaktyka soczewkowata
  • Numer w katalogu NGC: 4382
  • Jasność: 10m
  • Gwiazdozbiór: Warkocz Bereniki
  • Deklinacja: 18o 11′ 27,9″
  • Rektascensja: 12h 25m 24,05s
  • Rozmiar kątowy: 7,1′ × 5,5′

Jak obserwować:

Galaktykę M85 najlepiej obserwować przez większy teleskop. W mniejszych teleskopach może być niewyraźna, natomiast przez lornetkę raczej jej nie dostrzeżemy. W celu znalezienia M85 można się posłużyć gwiazdami Warkocza Bereniki i Lwa. Galaktyka znajduje się mniej więcej w połowie odległości między Diademem (α Com) – najjaśniejszą gwiazdą Warkocza Bereniki, a Denebolą (β Leo).

Najlepszym okresem do obserwacji M85 jest wiosna.