Zdjęcie w tle: NASA, ESA, STScI, V. Rubin, D. Maoz and D. Fisher

O obiekcie:

Dziewięćdziesiątym obiektem dodanym przez Charlesa Messiera do jego katalogu jest galaktyka spiralna w gwiazdozbiorze Panny. Tak jak inne galaktyki w tym obszarze nieba, M90 również wchodzi w skład gromady galaktyk w Pannie, ale co ją wyróżnia od pozostałych, to obserwowane w jej widmie przesunięcie ku fioletowi. Świadczy to o tym, że galaktyka ta zbliża się do Drogi Mlecznej, a nie oddala się jak większość innych galaktyk. Przypuszcza się, że ruch M90 w kierunku naszej galaktyki spowodowany jest ogromną masą gromady w Pannie. Poszczególne galaktyki w gromadzie są przez nią przyśpieszane i zaczynają poruszać się po różnych, czasami dziwnych trajektoriach, zarówno w naszym kierunku, jak i przeciwnym.

Obecnie galaktyka M90 znajduje się w odległości około 59 milionów lat świetlnych od Ziemi. Szacuje się, że może zawierać biliony gwiazd oraz tysiące gromad kulistych. Obecnie aktywność gwiazdotwórcza zachodzi głównie w obszarach bliskich centrum galaktyki. Jej ramiona, prawdopodobnie z powodu interakcji z sąsiednimi galaktykami, zawierają zbyt mało gazu i materii, by nowe gwiazdy mogły powstawać na obrzeżach galaktyki. W przyszłości M90 prawdopodobnie stanie się galaktyką soczewkowatą, posiadającą cechy zarówno galaktyki spiralnej, jak i eliptycznej.

Galaktyka M90 oczami Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Podstawowe informacje:

• Typ obiektu: galaktyka spiralna
  • Numer w katalogu NGC: 4569
  • Jasność: 9,5 m
  • Gwiazdozbiór: Panna
  • Deklinacja: 13° 09′ 46″
  • Rektascensja: 12h 36m 49,8s
  • Rozmiar kątowy: 9,5′ x 4,7′

Jak obserwować:

Przy bardzo dobrych warunkach obserwacyjnych, M90 można dojrzeć przez lornetkę. Mimo to podczas obserwacji warto skorzystać z teleskopu, by zobaczyć kształt galaktyki. Najlepszym okresem do obserwacji M90 jest wiosna.

M90 można odnaleźć kierując się gwiazdami ε Vir – Vindemiatrix, oraz β Leo – Denebolą. Galaktyka ta znajduje się nieco nad środkiem odcinka łączącego te dwie gwiazdy. Warto jednak uważać, ponieważ w tym obszarze nieba znajduje się wiele innych galaktyk.