Zdjęcie w tle: NASA/JPL-Caltech

Sonda cieplna umieszczona na Marsie przez lądownik NASA InSight zakończyła swoją misję. Polska sonda Kret, usiłowała zagłębić się w powierzchnię Marsa i zmierzyć wewnętrzną temperaturę planety. Problemem stała się nieoczekiwana skłonność gleby do zbrylania się. Nie zapewniło to odpowiedniego tarcia, którego Kret potrzebował, aby zagłębić się na wystarczającą głębokość.

„Daliśmy mu wszystko, co mamy, ale Mars i nasz bohaterski Kret pozostają nie do pogodzenia” – powiedział Tilman Spohn z DLR. „Na szczęście wiele się nauczyliśmy, co przyniesie korzyści przyszłym misjom, które będą próbowały zagłębić się w podłoże”.

Zespół próbował użyć łyżki na ramieniu Kreta, aby zeskrobać ziemię na sondę i ubić ją. Po wykonaniu przez łyżkę 500 dodatkowych uderzeń w ziemię bez żadnego postępu, w sobotę 9 stycznia podjęto decyzję o zakończeniu misji.

Wizja artystyczna łazika InSight. W dolnej części rysunku zaznaczono warstwy, z których składa się gleba.

Odkąd lądownik Phoenix NASA zebrał próbki powierzchni Marsa, żadna inna misja przed InSight nie próbowała zagłębić się w glebę. Prowadzenie kolejnych tego typu badań, jest to ważne z wielu powodów. Przyszli astronauci mogą potrzebować, przekopać się przez glebę, aby uzyskać dostęp do lodu wodnego. Naukowcy chcą także zbadać zdolność gleby marsjańskiej do wspierania życia bakterii.

„Jesteśmy bardzo dumni z naszego zespołu, który ciężko pracował, aby wprowadzić Kreta głębiej w planetę. Niesamowitym było widzieć, jak inzynierowie rozwiązują problemy na odległość milionów kilometrów”. – powiedział Thomas Zurbuchen, zastępca administratora ds. nauki w siedzibie agencji w Waszyngtonie.

Nieoczekiwane właściwości gleby w miejscu, gdzie wylądował InSight, będą przez lata intrygować naukowców. Konstrukcja Kreta została przystosowana do warunków poznanych podczas poprzednich misji marsjańskich. Zespół przez dwa lata pracował nad dostosowaniem tego unikalnego i innowacyjnego instrumentu do nowych okoliczności.

Oprócz poznania gleby w tym miejscu inżynierowie zdobyli nieocenione doświadczenie w obsłudze ramienia robota. Planowanie ruchów ramienia za pomocą poleceń wysyłanych do InSight z Ziemi, pchnęło zespół do rozwoju.

Oprócz Kreta sonda InSight posiada także czujniki pogodowe. Są one w stanie dostarczyć jedne z najbardziej szczegółowych danych meteorologicznych, jakie kiedykolwiek zebrano na Marsie. Wraz z instrumentami pogodowymi na pokładzie łazika Curiosity NASA i nowego łazika Preservance, który wyląduje 18 lutego, statki kosmiczne utworzą pierwszą sieć meteorologiczną na innej planecie.

NASA przedłużyła misję InSight o kolejne dwa lata, do grudnia 2022 r. O innych problemach tej misji można przeczytać w artykule: InSight kończy dwa lata.

Natalia Kowalczyk

Redaktork Naczelna Portalu Astronomicznego AstroNET. Studentka pierwszego roku Computer Physics na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.