Napisz swój pierwszy artykuł

AstroNET to portal astronomiczny działający pod patronatem Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zajmujemy się śledzeniem na stronach agencji kosmicznych, misji i innych portali naukowych (w większości anglojęzycznych) newsów z dziedziny astronomii, ale także nauk pokrewnych i pisaniem na ich podstawie własnych artykułów. Na naszym portalu mamy również dział autorski, gdzie znajdują się artykuły na podstawie referatów naukowych czy oryginalne prace popularnonaukowe. Jeśli chcesz dołożyć swoją cegiełkę do pierwszego portalu astronomicznego w Polsce, ten poradnik jest dla Ciebie.

Dlaczego warto?

Pomijając oczywistą korzyść, jaką jest praca „ku chwale astronomii”, współpraca z Astronetem poprzez pisanie artykułów pozwala rozwijać swoje pasje i zdobywać wiedzę. Napisanie artykułu wymaga bowiem zrozumienia danego tematu, co często wiąże się z koniecznością znalezienia dodatkowych informacji, poszperania w książkach, czy Internecie i poczytania o danej kwestii. Poza tym wzbogacacie swoją znajomość języka angielskiego, ucząc się terminologii naukowej, na co nie zawsze macie szansę w szkole. Warto również wskazać, że na zdobyte w Astronecie (który posiada numer ISSN, co oznacza, że jest zarejestrowanym czasopismem internetowym) doświadczenie i wiedzę, możecie skutecznie powoływać się np. pisząc CV, wniosek o stypendium, czy też „walcząc” w szkole o lepszą ocenę z fizyki. Jeżeli zajdzie taka potrzeba możemy wystawić odpowiednie zaświadczenie. Po napisaniu kilku artykułów, gdy uznamy, że dasz sobie radę, otrzymasz konto i tytuł redaktora, dzięki któremu będziesz mógł ustawić swoje zdjęcie, biogram i social-media pod twoimi artykułami oraz umożliwi Tobie pisanie artykułów bezpośrednio na portalu.

Krok 1. Przygotowanie

Przeczytaj dokładnie i ze zrozumieniem artykuł, bądź artykuły dotyczące tematu, o którym chcesz napisać. Jeżeli artykuły zawierają pojęcia dla Ciebie niejasne lub niezrozumiałe postaraj się poszukać dodatkowych informacji na ich temat. W razie problemów możesz skontaktować się z którymś z koordynatorów portalu.

Krok 2. Treść artykułu

Zaplanuj rozkład tekstu i podział artykułu. Przemyśl dokładnie tytuł i pierwszy akapit, ponieważ to one mają zachęcić czytelnika do dalszej lektury. Jeśli redagujesz news, na podstawie informacji zawartych w tekstach źródłowych zredaguj artykuł (staraj się pisać własnymi słowami, nie bój się przestawiać akapitów, a nawet omijać niektórych fragmentów, które nic nie wnoszą). Jeśli piszesz artykuł popularnonaukowy na podstawie twojego referatu, postaraj się przenieść twoje słowa na papier (przy zachowaniu formuły pracy popularnonaukowej). Jeżeli w artykule używasz jakiegoś mało popularnego terminu lub skrótu, nie zapomnij go wyjaśnić. Przeczytaj jeszcze raz cały swój artykuł. Staraj się dbać o styl i składnię. Artykuł powinien być nie tylko poprawny merytorycznie, ale również ładnie napisany. Powinno się go czytać łatwo, ze zrozumieniem i przede wszystkim z przyjemnością. Artykuły umieszczane na naszym portalu zaliczają się do literatury naukowej.

Krok 3. Multimedia

Poszukaj ładnych i ciekawych zdjęć na dany temat (przeciętna ilość grafik to 2, ale zwykle im więcej, tym lepiej). Przetłumacz opisy do zdjęć zamieszczonych w artykule. Pamiętaj o podaniu źródeł grafik (najlepiej od razu pod nimi, cały link strony, z których pochodzą). Do artykułu dodać możesz również inne multimedia, takie jak gify czy filmy z YouTube. Gotowy tekst najlepiej zapisać jako plik tekstowy, PDF lub o formacie zgodnym z edytorem tekstu Microsoft Word 2003, lub nowszym. Upewnij się, że multimedia są na licencji, która pozwala na udostępnienie ich na Astronecie.

Krok 4. Wyślij artykuł

W pliku tekstowym artykułu bądź e-mailu, w którym zamierzasz wysłać ten plik do redakcji, wyraźnie napisz tytuł artykułu, źródła merytoryczne, z których korzystałeś (z pełnymi linkami), wyraźnie zaznacz, która grafika ma być zdjęciem wyróżniającym artykułu oraz zdjęciem w tle (może to być to samo zdjęcie) oraz opcjonalnie napisz tagi, jakie chciałbyś, by artykuł posiadał. Pamiętaj również, by podać swoje imię i nazwisko, które widniało będzie pod artykułem. Wyślij artykuł wraz z podanymi wyżej informacjami na jego temat na adres redakcja.astronet@gmail.com. Wyczekuj w napięciu na pojawienie się artykułu na portalu AstroNET. W razie niepojawienia się artykułu skontaktuj się z którymś z koordynatorów portalu.

Czego unikać przy pisaniu artykułów?

  • Tłumaczenia artykułów źródłowych „słowo w słowo”
  • przytaczania wypowiedzi naukowców, które w anglojęzycznych artykułach często są cytowane (warto w takiej sytuacji po prostu streścić najważniejsze informacje zawarte w wypowiedzi lub – jeżeli mają małą wartość merytoryczną – po prostu je pominąć)
  • wstawiania nazw instytutów badawczych, uczelni, tytułów profesorów (o ile jest to możliwe, a nazwy te nie wnoszą do artykułu nic istotnego, można je pomijać)
  • anglicyzmów, kalek językowych
  • błędów ortograficznych i interpunkcyjnych

Podsumowanie

W pisaniu newsów ważne jest to, aby zrobić to sprawnie i w miarę możliwości jak najszybciej. Zależy nam na tym, aby newsy pojawiające się na portalu AstroNET były rzeczywiście newsami i w chwili ich publikacji nie traciły na swej aktualności. Jeżeli odeślemy Ci artykuł i poprosimy o drobne poprawki, postaraj się je wprowadzić jak najszybciej i odesłać nam newsa. Artykuły popularnonaukowe zazwyczaj nie dotyczy taki pośpiech.

Wasze artykuły są sprawdzane pod względem merytorycznym i stylistycznym przez koordynatorów, a następnie przez nich zamieszczane na stronie. Jednak w chwili, gdy poczujecie się pewniej (po napisaniu kilku artykułów) i uznamy, że dacie już sobie radę, otrzymacie własne konta i tytuł redaktora. AstroNET jest stworzony również dla Was, po to, żebyście mieli szansę się rozwijać i zdobywać doświadczenie. My natomiast służymy Wam radą i pomocą. W razie jakichkolwiek problemów, czy to z samym tłumaczeniem, czy ze zrozumieniem jakichś terminów, możecie do nas śmiało pisać, a my postaramy się Wam pomóc.