Satelitarne obserwatorium rentgenowskie Chandra wykonało zdjęcia odkrytej w październiku 1773 roku przez Messiera galaktyki M51 zwanej Wir (Whirlpool). Znajdująca się 37 milionów lat świetlnych od nas (w kierunku konstelacji Psów Gończych) galaktyka jest jednym z najbardziej znanych obiektów na niebie.

M51 to wręcz podręcznikowy przykład galaktyki spiralnej. jej stosunkowo duża jasność (8,2 wielkości gwiazdowej) umożliwia jej obserwacje zarówno przez niewielkie teleskopy jak i przez potężne instrumenty znajdujące się na orbicie.

Ostatnio Andrew Wilson z University of Maryland wraz z grupą którą kieruje skierował na ten obiekt oczy teleskopu Chandra, rentgenowskiego brata Teleskopu Hubble’a. Zdjęcia pokazują jasno świecące galaktyczne jądro. Źródłem promieniowania są czarne dziury, gwiazdy neutronowe w układach podwójnych i gorący gaz. Dostrzeżono też gwiazdę supernową.

Rentgenowski teleskop satelitarny Chandra sfotografował znaną galaktykę spiralną M51. Na zdjęciu, w pobliżu jądra galaktyki dostrzec można gwiazdę supernową.

Ta supernowa to SN1994I, obserwowany 8 lat temu wybuch typu Ic. W przeciwieństwie do większości supernowych, te oznaczone jako Ic odrzucają przed wybuchem swoje zewnętrzne wodorowe otoczki niczym mgławice planetarne. Obecnie otoczka ma około 1/5 roku świetlnego średnicy. Dalsza jej obserwacja umożliwi oszacowanie masy gwiazdy, która wybuchła.