NASA wybrała firmę Spectrum Astro z Gilbert w Arizonie na wykonawcę teleskopu kosmicznego GLAST (Gamma ray Large Area Space Telescope). Zostanie on wystrzelony za cztery lata.

GLAST będzie w stanie rejestrować fotony gamma dochodzące od najbardziej energetycznych zjawisk we Wszechświecie. Zakres energii, w których będzie pracował zawiera się w przedziale od 10 milionów do 150 miliardów energii fotonów światła widzialnego dla oka ludzkiego. Promieniowanie takie może byc generowane jedynie w najbardziej ekstremalnych warunkach: najsilniejszych polach grawitacyjnych, najwyższych temperaturach, najbardziej gęstej plaźmie i najpotęzniejszych polach magnetycznych. GLAST obserwować będzie tysiące czarnych dziur, pulsarów z polem magnetycznym, błysków gamma i innych źródeł gammowych. Będzie wkładem do misji badania Kosmosu realizowanej przez NASA.

Zgodnie z warunkami wartej 107 milionów dolarów umowy, firma Spectrum Astro odpowiedzialna będzie za zaprojektowanie i zbudowanie satelity, połączenie z instrumentami naukowymi, przeprowadzenie testów naziemnych i sprawdzenie GLAST’a na orbicie.

GLAST będzie częscią programu Structure and Evolution of the Universe (Struktura i Ewolucja Wzechświata) realizowanego przez będący częścią NASA Office of Space Science (Wydział Nauki Kosmicznej). Nawiązana będzie współpraca z instytucjami we Francji, Niemczech, Japonii, Włoszech i Szwecji. Start planowany jest na wrzesień 2006 roku.

Misja GLAST rozpocznie się od trwającego rok przeglądu nieba. Potem realizowane będą najlepsze zgłaszane do NASA propozycje obserwacji. Minimalny czas misji to 5 lat. Naukowcy mają jednak nadzieję, że uda się ją przedłużyć do 10 lat.