Wspólny primaaprilisowy żart polskich serwisów astronomicznych 🙂

31 marca zespół opracowujący dane z Teleskopu Hubble’a opublikował fotografię galaktyki M 51, na której widoczna jest bardzo jasna gwiazda supernowa.

Supernową jako pierwsi zaobserwowali astronomowie w obserwatorium na Mt. Palomar w dniu 30 marca. Od razu postanowiono skierować na nią Teleskop Kosmiczny Hubble’a (HST – Hubble Space Telescope). Astronomowie przeszukują dane z różnych teleskopów z ostatnich tygodni, gdyż odnalezienie obserwacji bezpośrednio sprzed wybuchu byłoby bardzo istotne, m.in. pozwoliłoby sprawdzić obecne modele teoretyczne wybuchów supernowych.

Jest to pierwsza od wielu lat tak jasna supernowa. Powinna być widoczna w większych amatorskich teleskopach i na fotografiach nieba. Galaktyka M51 (Wir, Whirlpool) znajduje się w mało wyraźnym gwiazdozbiorze Psów Gończych, nieco pod Dyszlem Wielkiego Wozu. Na początku kwietnia o północy znajduje się około 75 stopni ponad horyzontem. Ze względu na nów Księżyca, warunki do obserwacji są obecnie doskonałe.

Zapraszamy do obserwacji!