Na pierwszych zdjęciach radarowych Tytana, przesłanych przez sondę Cassini, naukowcy dostrzegli zaskakująco jasny obszar.

To może być coś co płynęło” – powiedział członek grupy radarowej Cassiniego z Uniwersytetu w Arizonie, Ralph Lorenz. – „Albo może to być coś wyżłobionego przez erozję. Na razie jest zbyt wcześnie, aby to jednoznacznie stwierdzić„.

To wygląda jak coś wyciekającego i płynącego poprzez powierzchnię. To może być jakiś rodzaj wulkanicznego wycieku, analogiczny to tego, który mamy na Ziemi, tylko na Tytanie w wyniku niskich temperatur zamiast stopionych skał mógłby płynąć stopiony lód„.

Radar Cassiniego zbadał około jeden procent powierzchni Tytana, podczas swojego pierwszego zbliżenia do tego księżyca 26 października. Badania radarowe pokryły obszar o powierzchni 120 na 1 960 kilometrów.

Cassini przeleciał około 2 494 kilometrów ponad powierzchnią Tytana, z radarem wymierzonym w punkt o współrzędnych 45 stopni N, 30 stopni W. Wtedy to zrobił on zdjęcie dołączone do artykułu, które obejmuje obszar 230 na 230 kilometrów.

Zespół obsługujący radar Cassiniego zaprezentował to zdjęcie na 86 spotkaniu American Astronomical Society Division of Planetary Sciences w Louisville.

Radar wysyła sygnał radiowy w kierunku Tytana i mierzy jego odbicie od powierzchni księżyca. Im więcej sygnałów dotrze z powrotem do sondy z danego obszaru, tym jest on jaśniejszy. Zamiana sygnałów radiowych na zdjęcia radiowe jest dosyć czasochłonne, ponieważ trzeba dokonać wielu obliczeń.

Dwa dni po przelocie z 26 października, naukowcy zajmujący się misją Cassiniego wiedzieli już, że Tytan nie jest pokrytym kraterami wymarłym światem, ale znacznie bardziej interesującym miejscem. Powierzchnia Tytana jest młoda. Naukowcy przyznają, że została ona ukształtowana przez dynamiczne procesy geologiczne.

Przedstawiając najnowsze zdjęcie Lunine (naukowiec z Uniwersytetu w Arizonie biorący udział w misji Cassini) powiedział: „Radar dostarczył nam pierwszych dowodów na możliwość istnienia bardzo młodych procesów kriowulkanicznych na powierzchni Tytana. Teraz naszym zadaniem jest dowiedzenie się co przepływa, w jaki sposób i w jaki sposób prowadzi to do ewoluowania Tytana„.

Zbigniew Artemiuk