Przez setki lat astronomowie uważali, że poza drobnym faktem obecności w nim ludzi, nasz system słoneczny nie różni się wiele od innych tego typu układów we Wszechświecie. Ale począwszy od odkrycia dziesięć lat temu pierwszych pozasłonecznych planet wszystko wskazuje na to, że nasz poczciwy Układ Słoneczny jest fenomenem na skalę wszechświatową.

Zamiast spokojnych orbit kołowych, które są udziałem naszych dziewięciu planet, większość z ponad 160 znanych nam planet pozasłonecznych ma silnie ekscentryczne orbity. Oznacza to, że perycentrum znajduje się bardzo blisko macierzystej gwiazdy, a apocentrum bardzo daleko – innymi słowy orbita jest bardzo eliptyczna. W artykule, który ukazał się 14. kwietnia w Nature (streszczenie) astrofizycy z Northwestern University przedstawiają dane obserwacyjne, które tłumaczą przyczyny tak niezwykłego zachowania planet.

Nasze wyniki sugerują, że za silnie ekscentryczne orbity planet z układu Ypsilona Andromedy odpowiedzialny jest prosty mechanizm zwany «rozpraszaniem planeta-planeta». Polega on na tym, że szybko zwiększające się przyciąganie między dwoma zbliżającymi się planetami tworzy coś w rodzaju grawitacyjnej procy, która wystrzeliwuje planetę spłaszczając jej orbitę” – tłumaczy Frederic A. Rasio, profesor fizyki i astronomii. – „Sądzimy, że rozpraszanie planeta-planeta zachodzi w większości pozasłonecznych układów planetarnych. Oznacza to, że chociaż krążące wokół gwiazd planety nie są niczym szczególnym we Wszechświecie, to takie, których orbity są na tyle stabilne, żeby mogło rozwinąć się na nich życie są stosunkowo rzadkie„.

Verene Lystad, studentka fizyki na Northwestern University oraz Eric B. Ford, pracownik University of California i były student profesora Rasio, to członkowie zespołu kierowanego przez Rasio i autorzy publikacji w Nature.

Układ, którym badacze się zajęli to trzy ogromne planety podobne do Jowisza, okrążające Ypsilona Andromedy. Jest to pierwszy pozasłoneczny układ planetarny składający się z kliku planet odkryty przy pomocy spektroskopii dopplerowskiej. Metoda ta polega na badaniu planet pośrednio poprzez obserwację w jaki sposób ich obecność wpływa na macierzystą gwiazdę. Wewnętrzną planetę Ypsilona Andromedy, „gorącego Jowisza”, którego orbita jest tak ciasna, że pełen obieg wokół gwiazdy zajmuje zaledwie kilka dni, odkryto w 1996 roku. Pozostałe dwie planety po raz pierwszy zaobserwowano trzy lata później. Obie mają mocno wydłużone orbity, które silnie ze sobą oddziaływują. W rezultacie system ten już od dłuższego czasu jest obiektem zainteresowania astronomów i dysponujemy znaczną ilością danych na jego temat.

W tym układzie dwie zewnętrzne planety poruszają się po bardzo dziwnych torach, które od dawna nas zastanawiały” – mówi Rasio.

Aby dokładniej zrozumieć zachodzące w układzie Ypsilona Andromedy procesy Rasio wraz ze współpracownikami opracował dokładny komputerowy model orbit i prześledził wstecz jego ewolucję przez dziesiątki tysięcy lat. Wyniki pokazały, że układ zachowywał się dokładnie tak, jak powinien zachowywać się stabilny system planet, w którym orbita zewnętrznej planety uległa gwałtownemu zaburzeniu.

Zespołowi udało się pokazać, że czwarta planeta-gigant, której nie ma już w układzie, zbliżyła się zanadto do trzeciej i wdała się z nią w grawitacyjną waśń. W rezultacie trzecia planeta została zepchnięta w stronę drugiej, a sprawca kłopotów – czwarta planeta – wyrzucona w przestrzeń kosmiczną. Na skutek tych gwałtowne zajść orbita trzeciej planety stała się silnie eliptyczna. Przez pewien czas system był stabilny, ale później wpływ zewnętrznej planety układu wybił środkową z kołowej orbity i umieścił ją na torze, który dziś możemy obserwować. Co siedem tysięcy lat orbita środkowej planety powoli wraca do pierwotnej postaci koła, by znów zostać wydłużoną przez oddziaływanie zewnętrznego sąsiada.

Właśnie to sprawia, że jest to tak szczególny system” – mówi Rasio. – „Zazwyczaj oddziaływanie dwóch planet na eliptycznych orbitach nie jest w stanie sprowadzić kształtu jednej z nich do kołowego. Orbity kołowe są bardzo rzadkie„.

Pierwotnie chcieliśmy symulacyjnie sprawdzić czy wszystkie planety Ypsilona Andromedy leżą w tej samej płaszczyźnie, tak jak planety Układu Słonecznego” – tłumaczy Lystad. Pracę w zespole Rasio zaczęła na drugim roku i wiele obliczeń komputerowych było związanych z zaliczeniem kolejnego etapu studiów. „Ku naszemu zaskoczeniu w wielu symulacjach trudno nam było powiedzieć czy planety są w jednej płaszczyźnie, bo środkowa z nich regularnie powracała na kołową orbitę. Gdy okazało się, że prawidłowość ta występuje we wszystkich modelach, rozpoznaliśmy ją jako sygnał, że w układzie doszło do rozpraszania planeta-planeta. Zrozumieliśmy, że działo się tam znacznie więcej ciekawych rzeczy, niż ktokolwiek kiedykolwiek przypuszczał„.

Zrozumienie procesów, które doprowadziły do obecnej postaci układ Ypsilona Andromedy ma kluczowe znaczenie dla naszego własnego Układu Słonecznego. „Te nowoodkryte układy nie są stabilne w skali miliardów lat” – mówi Rasio. – „Choć powstały w podobny sposób co nasz Układ Słoneczny, to po jakimś czasie nastąpiła katastrofa. Nasz system ze swoją długoterminową stabilnością wydaje się być dość szczególny„.

Jan Urbański