Satelita GLAST (Gamma ray Large Area Space Telescope) jest kolejnym teleskopem umieszczonym na orbicie wokółziemskiej. Jego przeznaczeniem jest badanie promieniowania o najwyższych energiach, które jest (na szczęście) zatrzymywane przez naszą atmosferę.

Zakończone sukcesem wystrzelenie odbyło się 11 czerwca o 18:05 naszego czasu. Początkowo start był planowany na ponad miesiąc temu, jednak był wielokrotnie przekładany ze względu na problemy z rakietą nośną. Ostatecznie udało się to wczoraj.

Satelita będzie krążył na orbicie kołowej mniej więcej 550 kilometrów nad Ziemią (200 km wyżej, niż ISS) i obserwował Wszechświat w promieniowaniu gamma, w zakresie od 8 keV do 300 GeV.

Satelita będzie bardzo zajęty, ponieważ ma skupić się na badaniu następujących zjawisk i obiektów: blazary, AGN-y, błyski gamma (GRB), gwiazdy neutronowe, promieniowanie kosmiczne, pozostałości supernowych, Drogę Mleczną, promieniowanie tła w zakresie gamma, wczesny Wszechświat, Układ Słoneczny, ciemną materię, sprawdzenie różnych teorii fizycznych i zjawiska, które być może zostaną dopiero odkryte, i jeszcze o nich nie wiemy.

To wszystko będą badać dwa instrumenty:

• LATLarge Area Telescope. Jest instrumentem podstawowym i będzie obserwował 1/5 nieba jednocześnie. Jest czuły na fotony o energii od 30 do 3000 MeV i ma wykrywać źródła promieniowania gamma z dokładnością położenia do jednej minuty kątowej.
  • GBMGLAST Burst Monitor. To instrument uzupełniający, służący przede wszystkim do wykrywania błysków promieniowania gamma (GRB). Będzie czuły na fotony w zakresie od 8 keV do ponad 300 GeV.